کاهش یا عدم کاهش اسید معده؟ پایش pH داخل معده توسط پروب در مقایسه با کاغذ لیتموس در بیماران مراقبتهای ویژه

پیام:
چکیده:
صدمات مخاطی دستگاه گوارش و خونریزی گوارشی ناشی از بحرانهای فیزیولوژیک موسوم به Stress Related Mucosal Damage در مجاری فوقانی دستگاه گوارش، باعث وخیم نمودن وضعیت بالینی بیماران بستری در مراقبتهای ویژه می گردد. فرضیه و ایده ما این است که کاهش اسید معده و پایش اسید معده توسط پروب اندازه گیری کننده اسید داخل معده می تواند در بهبود این دسته از بیماران مفید باشد. برای آزمودن این ایده یک مطالعه مقدماتی جهت بررسی و مقایسه صحت کاغذ لیتموس با پروب پلاتین- آنتی موان طراحی شده که از طریق بینی داخل معده می گردد در یک بیمارستان آموزشی در تهران انجام شد.
بیست بیمار بستری در بخش مراقبتهای ویژه که نیازمند به پروفیلاکسی زخم ناشی از استرس داشتند از طریق روش مطالعه متقاطع (Crossover) بیماران بصورت تصادفی (Randomized) ابتدا رانی تیدین را یا بصورت انفوزیون مداوم یا بصورت تزریق وریدی متناوب و سپس به دیگر بازوی مطالعه وارد شدند.
اسید معده توسط کاغذ حساس به pH معده در آغاز مطالعه در 1، 2، 4، و 8 ساعت پس از شروع رانی تیدین اندازه گیری گردید. بعلاوه اسید معده از طریق پروب پلاتین- آنتی موان ابداعی و طراحی شده بطور مداوم اندازه گیری می گردید.
نتایج مقدماتی اندازه گیری pH معده توسط کاغذ لیتموس و پروب اندازه گیری کننده اسید داخل معده و مقایسه آنان توسط آنالیز رگراسیون نشان داد که یک همسانی خوبی (Good Correlation) بین این دو روش وجود داشت.(r=0.7) البته روش پروب داخل معده ای برای اندازه گیری pH معده روشی راحت و از نظر بالینی قابل انجام برای استفاده در بیماران با ریسک بالا برای خونریزی ناشی از استرس می باشد. و همچنین در مقایسه با استفاده از کاغذ لیتموس در بیمارانیکه داروهای مهارکننده هیستامین - 2 دریافت می کنند از صحت و دقت بیشتری برخوردار می باشد. مطالعات بیشتری لازم است که فرضیات پیشنهادی را تایید نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p524139 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!