مطالعه اثر تجویز خوراکی طولانی مدت وراپامیل بر روی فعالیت تیروئید در موش های صحرایی نر

پیام:
چکیده:
مقدمه
وراپامیل به عنوان یک مسدد کانالهای کلسیمی مصرف وسیعی در اختلالات قلبی – عروقی دارد. شواهدی مبنی بر نقش کلسیم و کانالهای کلسیمی در فعالیت غده تیرویید وجود دارد. هدف مطالعه حاضر بررسی اثر مصرف طولانی مدت خوراکی وراپامیل بر روی فعالیت تیروئیداست.
مواد و روش ها
این تحقیق بر روی 5 گروه از موش های صحرائی نر انجام شد. گروه های 3-1 به مدت دو ماه بوسیله لوله گاواژ تحت تیمار با وراپامیل با دوزهای 10،20و50 mg/kg بودند. گروه شم در مدت دو ماه تنها آب مقطر دریافت کردند در حالیکه گروه کنترل دارو یا آب مقطر دریافت نکردند. در پایان دوره پس ازبیهوشی و باز کردن شکم خونگیری از آئورت شکمی صورت گرفت و پس از سانتریفوژ سرم آنها جدا شد. اندازه گیری هورمونهای تیروکسین توتال(TT4) و آزاد(FT4)، تری یدوتیرونین توتال(TT3) و آزاد(FT3)، جذب تری یدوتیرونین به روش الایزا و اندازه گیری هورمون محرک تیروئیدی(TSH) به روش رادیوایمونواسی انجام گرفت.
یافته ها
غلظت TT4 در گروه های شم و دوز10 وراپامیل کاهش معنی داری نسبت به گروه کنترل (1/0±4/3 و1/0±6/3 در مقایسه با3/0±5/4; μg/dL05/0p<) نشان داد در حالیکه در گروه دوز 50 وراپامیل (2/0±2/4) نسبت به گروه شم افزایش معنی داری مشاهده شد. در غلظت سرمی TT3 در گروه دوز 20 وراپامیل کاهش معنی داری در مقایسه با گروه کنترل (8 ±62 در مقایسه با14±3/103;ng/dL 05/0p<) وجود داشت. غلظت FT4(ng/dL)وFT3(pg/dL) در گروه شم نسبت به گروه کنترل کاهش یافت(005/0p<) در حالیکه در گروه های دوز 20 و50 وراپامیل نسبت به گروه شم افزایش یافت. مقدار جذب تری یدوتیرونین (درصد) در گروه های شم (4/1±9/20) و دوز 20 وراپامیل (4/1±7/20) کاهش معنی داری (005/0p<) نسبت به گروه کنترل(8 ±6/27)نشان داد در حالیکه در گروه های دوز 10 و50 وراپامیل مقدار آن نسبت به شم افزایش یافت. اختلاف معنی داری در میزان هورمون محرک تیروئیدی، نسبت تری یدوتیرونین به تیروکسین و در اندازه گیری وزن روز اول و آخر آزمایش در گروه ها مشاهده نشد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان می دهد که تجویز خوراکی طولانی مدت وراپامیل نه تنها اثر مهاری روی فعالیت تیروئید ندارد بلکه توانسته اثر احتمالی استرس ناشی از تجویز دارو روی فعالیت غده تیروئید را کاهش دهد. اثر استرس در کاهش فعالیت غده تیروئید و نفع وراپامیل در جلوگیری از این اثر نیاز به بررسی بیشتر دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p528014 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!