بررسی تاثیر دوز بالای Tc-MIBI بر آسیب کروموزومی بیماران تحت اسکن خون رسانی قلب

چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به موارد متعدد اسکن قلب با 99mTc –MIBI، روند رو به افزایش آن ها و وجود نگرانی از تاثیرات احتمالی سیتوژنیک دوز بالای 99mTc که در این اسکن مورد استفاده قرار می گیرد و به منظور تعیین تاثیر دوزکلی 40 میلی کوری تجویز شده از رادیو داروی فوق بر ایجاد آسیب کروموزمی و سلولی، این مطالعه بر روی بیماران مراجعه کننده به بخش پزشکی هسته ای بیمارستان طالقانی انجام شد.
مواد و روش ها
تحقیق با طراحی کارآزمایی بالینی از نوع مقایسه قبل و بعد روی تعداد 25 بیمار که به شکل مستمر با اندیکاسیون اسکن مراجعه کرده و موافقت کتبی و آگاهانه خود را اعلام کردند انجام شد. در این مطالعه نمونه خون بیماران، قبل و 48 ساعت پس از تجویز دوز کلی 40 میلی کوری از رادیو داروی 99mTc -MIBI از لحاظ بروز آسیب کروموزمی بررسی شد. تعداد سلول های دو هسته ای محتوی مایکرونوکلئوس به روش Micronucleus assay و هم چنین تعداد سلول های آپوپتوتیک به طریقه مشاهده میکروسکوپی، به عنوان شاخص های آسیب کروموزمی اندازه گیری شدند. سپس تغییرات آن ها با آماره Paired t- test مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
یافته ها
تحقیق روی 25 نفر، 52 درصد مرد و 48 درصد زن، در سنین 8 ± 6/54 سال انجام گرفت. تعداد لنفوسیت های در حال تقسیم محتوی مایکرونوکلئوس به ازای صد سلول در حال تقسیم، از 8/3 ± 9/10 به 2/4 ± 3/11 وتعداد لنفوسیت های آپوپتوتیک به ازای صد لنفوسیت، از 8/7 ± 4/16 به 9/7 ± 6/16تغییر پیدا کرد.
نتیجه گیری
به نظر می رسد دوز بالای 99mTc تجویز شده در اسکن قلب با 99mTc -MIBI، نمی تواند باعث نگرانی باشد. تحقیقات بیش تر و با روش های اختصاصی تر توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p531396 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!