اثر محافظتی عصاره زردچوبه (Curcuma longa) در مسمومیت کبدی حاد ناشی از استامینوفن در موش آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
استامینوفن یک داروی متداول ضد درد و ضد تب است که در دوزهای بالا منجر به نکروز کبدی و کلیوی در انسان و حیوان می گردد. آسیب کبدی ناشی از استامینوفن وابسته به فعالیت آنزیم های سیتوکروم 450P- است و به صورت نکروز مرکز لوبولی تظاهر پیدا می کند. در تحقیق حاضر اثر محافظت کبدی عصاره زردچوبه مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی 56 سر موش نر با نژاد NMRI به صورت تصادفی به 7 گروه تقسیم شدند. پس از یک شب گرسنگی، به گروه اول (C) سرم فیزیولوژی، به گروه دوم (B) 1000 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره زردچوبه و به گروه سوم (A) 700 میلی گرم بر کیلوگرم استامینوفن به طور خوراکی داده شد. به گروه های آزمایش استامینوفن 700 میلی گرم بر کیلوگرم و عصاره زردچوبه با مقادیر 200، 400، 800 و 1000 میلی گرم بر کیلوگرم به طور هم زمان داده شد. پس از 24 ساعت جهت انجام آزمایش های بیوشیمیایی، نمونه خون از شریان ژوگولار گرفته شد و کبد برای بررسی هیستوپاتولوژیک در فرمالین 10% قرارداده شد.
یافته ها
سطح سرمی ترانس آمینازهای کبدی (ALT و AST) در گروه های دریافت کننده عصاره زردچوبه در مقایسه با گروه کنترل مثبت کاهش قابل ملاحظه ای داشته و اختلاف بین آن ها معنی دار بود (05/0p<). از نظر مطالعات هیستوپاتولوژی، متناسب با افزایش میزان دریافت زردچوبه، نکروز کبدی کاهش نشان داد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج تحقیق حاضر، احتمال دارد که عصاره زردچوبه در بهبود مسمومیت حاد کبدی ناشی از استامینوفن نقش داشته باشد و توصیه می شود پژوهش های بیشتری در این زمینه در سطح مولکولی و فراساختاری انجام شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
219
لینک کوتاه:
magiran.com/p544365 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!