تاثیر افزودن نیترو گلسیرین وریدی به لیدو کائین در بهبود کیفیت بی حسی منطقه ای داخل وریدی

چکیده:
زمینه و هدف
از عوارض بیحسی منطقه ای داخل وریدی، شروع آهسته بیحسی، شلی ضعیف عضلات، درد تورنیکه و شروع درد پس از خالی کردن کاف تورنیکه می باشد. ما در این کار آزمایی بالینی دو سو کور اثر نیتروگلیسیرین داخل وریدی را در بهبود بیحسی منطقه ای داخل وریدی مورد بررسی قرار دادیم.
روش بررسی
در این مطالعه 46 بیمار 50-20 ساله به طور تصادفی در دو گروه مساوی قرار گرفتند. تحت شرایط یکسان، در گروه شاهد برای انجام بیحس منطقه ای داخل وریدی mg/kg 3 لیدوکایین 5/0% و در گروه مداخله علاوه بر آن μg 200 نیتروگلیسیرین مورد استفاده قرار گرفت. علایم حیاتی و درد تورنیکه بیماران بر اساس نمره دهی VAS پیش از بستن تورنیکه و در زمانهای 5، 10، 15، 20 و 30 دقیقه بعد از تزریق، اندازه گیری و ثبت شد. زمان شروع بلوک حسی و بلوک حرکتی نیز در تمام بیماران ثبت شد. شدت درد بیماران در طی 5/0، 2، 4، 6، 12 و 24 ساعت بعد از باز شدن تورنیکه و مقدار کل پتیدین مصرفی در 24 ساعت اندازه گیری و ثبت شد.
یافته ها
شروع بلوک حسی و حرکتی در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد سریعتر (به ترتیب 61/2 در مقابل 09/5 و 22/4 در مقابل 04/7 دقیقه) (05/0 p<) و برگشت بلوک حسی، بلوک حرکتی و زمان شروع درد تورنیکه طولانی تر (به ترتیب، 26/7 در مقابل 43/3، 70/9 در مقابل 74/3 و 25 در مقابل 65/16 دقیقه) (05/0 p<) بود. زمان بی دردی بعد از باز کردن تورنیکه طولانی تر و شدت درد تورنیکه کمتر بود (05/0 p<). همچنین، میانگین دوز مصرفی فنتانیل داخل وریدی در حین عمل، میانگین پتیدین مصرفی داخل عضلانی در طول روز اول بعد از عمل و میانگین شدت درد تا ساعات 4، 6، 12 و 24 در گروه مداخله کمتر از شاهد بود (05/0 p<). هیچ عارضه خاصی در بیماران دو گروه ثبت نشد.
نتیجه گیری
افزودن نیتروگلیسیرین به لیدوکایین در بیحسی منطقه ای داخل وریدی بدون هیچ عارضه ای شروع بلوک حسی و حرکتی را تسریع کرده و باعث کاهش درد تورنیکه و درد بعد از عمل می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p550846 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!