فراوانی سپسیس نوزادی بر اساس سیستم امتیازبندی در پارگی زودرس پرده های جنینی (PROM-SCORING) در بیمارستان مهدیه تهران

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سابقه پارگی زودرس پرده های جنینی (Premature Rupture of Membranes) قبل از شروع خود به خودی انقباضات رحمی موجب افزایش میزان عفونت در نوزاد می گردد. استفاده از یک راهنمای بالینی مانند PROM – Scoring جهت شروع بررسی های آزمایشگاهی و درمان در این نوزادان بر اساس عوامل خطر عفونت نوزادی به خصوص در کشورهای درحال توسعه که امکانات آزمایشگاهی سریع و دقیق وجود ندارد می تواند باعث کاهش مصرف آنتی بیوتیک، مخارج بیمارستانی و موربیدیتی در نوزادان شود. هدف از این امتیازبندی یافتن نوزادان درمعرض خطر عفونت، درمان آن ها و نیز کاهش استفاده غیر ضروری از آنتی بیوتیک است.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت مقطعی و در مدت یک سال در بیمارستان مهدیه تهران وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر روی 270 نوزادی که به دنبال پارگی زودرس پرده جنینی در مادر به مدت 18 ساعت یا بیش تر متولد شده بودند، انجام گرفت. نوزادان بر اساس یک سیستم امتیاز بندی مبتنی بر عوامل خطر عفونت نوزادی، امتیاز بندی شده وکلیه نوزادان علامت دار تحت ارزیابی کامل و درمان سپسیس قرار گرفتند و بقیه نوزادان بی علامت و با امتیاز کم تر از 3 به مدت 3 روز در بیمارستان تحت نظر قرار گرفتند.
یافته ها
از 270 نوزاد مورد بررسی 79 مورد علامت دار و 199مورد بی علامت بودند. با استفاده از سیستم امتیاز بندی، همه نوزادانی که امتیاز 3 و بالاتر داشتند علامت دار بودند و با توجه به PROM scoringاستفاده از امتیاز سه و بیش تر در تشخیص نوزادان علامت دار100 درصد اختصاصی بوده است. 199 نوزاد بی علامت همگی امتیاز کم تر از 3 داشتند که این نوزادان به مدت 72 ساعت تحت نظر قرار گرفتند. طی این مدت 5 نوزاد و اکثرا طی 12 ساعت از زمان تولد علامت دار شدند که با تشخیص احتمالی سپسیس مورد ارزیابی و درمان قرار گرفتند. بقیه نوزادان بی علامت بعد از ترخیص مراجعه مجدد نداشتند. 14 نوزاد (2/5 درصد) فوت کردندکه همه زیر2500 گرم وزن داشته و علت مرگ آن ها سندرم زجر جنینی، آسفیکسی و ناهنجاری های مادرزادی بوده است.
نتیجه گیری
بر اساس این مطالعه پیشنهاد می شود نوزادان علامت دار و هم چنین نوزادان بی علامت که امتیاز 3 و بیش تر از 3 دارند، تحت ارزیابی کامل سپسیس و درمان با آنتی بیوتیک قرار گیرند. اما برای نوزادان بدون علامت و با امتیاز کم تر از 3، تحت نظر قرار دادن نوزاد برای 48- 24 ساعت کافی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
159
لینک کوتاه:
magiran.com/p552017 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!