شیوع و علل گرایش به سیگار در دانشجویان پزشکی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
جوانان سیگاری نسبت به غیر سیگاری در زندگی خود بیش تر در معرض استرس های بزرگ تر و اتفاقات ناگوار زندگی بودند. هدف از این مطالعه تعیین شیوع گرایش به سیگار و نیز علل آن در بین دانشجویان پزشکی می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه یک پژوهش مقطعی - توصیفی و تحلیلی می باشد که بر روی جمعیت دانشجویان پزشکی تهران انجام شده است حجم نمونه بر اساس فرمول حجم نمونه 280 نفر بود که بطور طبقه بندی - تصادفی از لیست دانشجویان ترم های اول، چهارم و هفتم (هر ترم بعنوان یک طبقه در نظر گرفته می شود) با شرط یک سان بودن و داشتن معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و وارد مطالعه شدند. پرسش نامه شامل 45 سوال بود که 29 سوال مشترک در همه گروه ها و 5 سوال برای افراد سیگاری، 3 سوال برای افرادی که بصورت تفریحی سیگار می کشند، 7 سوال برای کسانی که مصرف سیگار را ترک کرده اند و 2 سوال برای کسانی که اصلا سیگار نمی کشند در نظر گرفته شد. اطلاعات خام بعد از جمع آوری از طریق برنامه SPSS 10 وارد رایانه شد و مورد تجزیه و تحلیل آمار توصیفی و مجذور کای قرار گرفت.
یافته ها
جمعیت دانشجویان دختر غیر سیگاری بودند و فقط 5 درصد دانشجویان دختر سال هفتم گفتند که بصورت تفریحی سیگار کشیده اند. مهم ترین علل استعمال سیگار، احساس لذت در کشیدن سیگار و کاهش اضطراب به این وسیله بدست آمد و البته حفظ سلامتی علت عدم گرایش در پسران و در دختران همچنین جنبه زشت اجتماعی سیگار کشیدن علت عدم گرایش در افراد غیر سیگاری مورد توجه قرار گرفته بود.
نتیجه گیری
آنچه از نتایج مطالعه حاضر بدست آمده بیان گر این مطلب است که دانشجویان پزشکی به دلیل فشارهای روانی که تا حد زیادی احتمالا به استرس های مربوط به رشته تحصیلی آنها می باشد. آمادگی و استعداد گرایش به استعمال سیگار را دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p552356 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!