بررسی میزان شیوع گواتر و ارتباط آن با عملکرد تیروئید در کودکان دبستانی شهر سمنان (سال1384)

پیام:
چکیده:
سابقه وهدف
گواتر به هرنوع بزرگی غده تیروئید اطلاق می شود و در واقع شایع ترین اختلال تیروئید محسوب می گردد. بیماران مبتلا به گواتر معمولا از نظر عملکرد این غده طبیعی هستند، ولی ممکن است دچار پرکاری (هیپرتیروئیدی) یا کم کاری (هیپو تیروئیدی) باشند. ازآنجا که شناخت بیماری گواتر و درمان به موقع آن می تواند از عوارض جبران ناپذیری جلوگیری به عمل آورد، این مطالعه به منظور بررسی میزان شیوع گواتر (16 سال پس ازشروع تولید و توزیع نمک ید دار) و رابطه آن با عملکرد تیروئید در کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر سمنان صورت گرفته است.
مواد و روش ها
در این بررسی از کلیه دانش آموزان ابتدایی شهرسمنان (9708 نفر) معاینه بالینی به عمل آمد و کلیه کودکان مبتلا به گواتر مشخص گردیدند. سپس در این افراد عملکرد تیروئید با انجام آزمایشات T4 و TSH بررسی شده و بر اساس نتایج به دست آمده، کودکان هیپوتیروئیدو هیپرتیروئیدو یوتیروئید مشخص گردیدند.
یافته ها
شیوع گواتر در دانش آموزان 12-6 ساله شهر سمنان، 5/3 درصدبوده است. شیوع گواتر در دختران 1/4 درصد بوده که از این تعداد 9/8 درصد آن ها هیپرتیروئید، 9/28 درصد هیپوتیروئید و 1/62 درصد یوتیروئید بوده اند. شیوع گواتر در پسران3 درصد بوده که 2/9 درصد آنان هیپرتیروئید، 7/25 درصد هیپوتیروئید و 1/65 درصد یوتیروئید بودند. بیش ترین میزان گواتر به طورکلی در گروه سنی 8 ساله دیده شده است، در حالی که گواتر همراه با هیپوتیروئیدی درگروه سنی ده سال و بالاتر و گواتر همراه با هیپرتیروئیدی در گروه سنی 8 سال بیش ترین میزان را داشته است.
نتیجه گیری
یافته ها نشان می دهد برنامه مبارزه با کمبود ید از طریق یددار کردن نمک خانوار بسیار مؤثر بوده و طی 16 سال پس از آغاز برنامه به شاخص های بین المللی برای کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید در شهر سمنان دست یافته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p552358 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!