بررسی ارتباط منوراژی (افزایش میزان خونریزی قاعدگی) و دیابت بارداری

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
دیابت بارداری را به عنوان شدت های مختلف عدم تحمل به کربوهیدرات ها تعریف می کنند که شروع یا اولین تشخیص آن در طول حاملگی بوقوع می پیوندد. تقریبا 4 درصد حاملگی ها با دیابت عارضه دار می شوند که 90 درصد آنها دیابت بارداری هستند. شناسایی عوامل خطر دیابت بارداری، منجر به انجام اقدامات لازم گردیده و عوارض احتمالی مادری و جنینی راکاهش خواهد داد. یکی از عوامل خطر جدید، میزان غیر طبیعی خون ریزی قاعدگی می باشد.این مطالعه با هدف تعیین ارتباط منوراژی و دیابت بارداری در مراجعین به مراکز آموزشی - درمانی شهر تهران در سال 1384 انجام گردید.
مواد و روش ها
در این مطالعه تحلیلی گذشته نگر(مورد- شاهدی) زنان باردار مراجعه کننده به درمانگاه های دیابت بارداری و درمانگاه های مراقبت های روتین بارداری وابسته به مراکز تحقیقات غدد و متابولیسم بیمارستان شریعتی و بیمارستان طالقانی و مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم ایران در شهر تهران مورد بررسی قرار گرفتند. تعداد 60 خانم باردار با تشخیص قطعی دیابت بارداری (گروه مورد) و هم زمان با آن تعداد 60 خانم باردار بدون ابتلا به دیابت بارداری(گروه شاهد) بررسی شدند و خصوصیات دموگرافیک، میزان خون ریزی قاعدگی و عوامل موثر بر آن، در دو گروه مقایسه شدند. زنان باسابقه جنین درشت در حاملگی قبلی (وزن بالای 4500 گرم)، دیابت قبل از حاملگی، دیابت در حاملگی قبلی، مرگ و میر نوزادی در فرزندان قبلی، سقط های مکرر (سه بار سقط پشت سرهم)، مصرف سیگار قبل و حین بارداری و زایمان قبل از موعد، از مطالعه خارج می شدند. همچنین متغیرهای سن، تعداد زایمان، نمایه توده بدنی قبل از بارداری، وجود دیابت در بستگان درجه 1، مرده زایی در بارداری قبلی و جنین یا نوزاد ناهنجار در بارداری قبلی، با یکدیگر همسان شدند.
یافته ها
نتایج این مطالعه بیان گر این بود خصوصیات دموگرافیک و عوامل موثر بر میزان خون ریزی قاعدگی، در دو گروه مشابه بود. فراوانی نسبی افزایش خون ریزی قاعدگی (منوراژی) در گروه مورد برابر با 7/41 درصد ودرگروه شاهد برابر با10 درصد بود (001/0P<). OR محاسبه شده برابر 43/6 با فاصله اطمینان 95 درصد به صورت (16/9 و40/2) بود.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های مطالعه حاضر، منوراژی ممکن است یک عامل خطر مستقل و پیش گویی کننده برای ابتلا به دیابت بارداری باشد. به نظر می رسد که اگر غربال گری انتخابی برای دیابت بارداری مد نظر باشد، این سابقه که به آسانی و با هزینه اندک قابل شناسایی است، بهتر است در تصمیم گیری برای انجام آزمایشات قند خون در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
147
لینک کوتاه:
magiran.com/p552389 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!