فلور باکتریایی ملتحمه و کیسه اشکی در بزرگ سالان مبتلا به انسداد مجرای اشکی در مقایسه با ملتحمه طبیعی

پیام:
چکیده:
هدف
تعیین فلور باکتریایی کیسه اشکی و ملتحمه چشم درگیر و چشم سالم در بیماران مبتلا به انسداد مجرای اشکی و افراد سالم از نظر نوع باکتری و تعداد کولونی.
روش پژوهش: این مطالعه در 40 بیمار مبتلا به انسداد مجرای اشکی و 40 فرد سالم به عنوان گروه شاهد انجام شد. در گروه بیمار، در روز قبل از عمل جراحی DCR (dacryocystorhinostomy) از ملتحمه چشم گرفتار و چشم سالم و در روز عمل جراحی از کیسه اشکی چشم گرفتار نمونه گیری شد. در گروه شاهد نیز از ملتحمه چشم نمونه گیری شد. نمونه ها از نظر رشد باکتری و نوع و تعداد باکتری ها مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
کشت از نمونه های ملتحمه و کیسه اشکی در چشم درگیر در همه موارد مثبت بود ولی کشت ملتحمه در چشم سالم در 5/97 درصد موارد و در گروه شاهد در 5/82 درصد موارد مثبت بود. استافیلوکوک طلایی شایع ترین باکتری ها در هر دو گروه بیمار و شاهد بود. تفاوت کشت ملتحمه چشم سالم گروه بیمار با کشت ملتحمه گروه شاهد از نظر آماری معنی دار نبود. شایع ترین باکتری در کشت ملتحمه و کشت کیسه اشکی چشم درگیر، استافیلوکوک طلایی و بعد از آن استافیلوکوک اپیدرمیدیس بود. بین کشت ملتحمه و کیسه اشکی چشم درگیر، در 90 درصد موارد هم خوانی کامل وجود داشت. میانگین تعداد کولونی در ملتحمه و کیسه اشکی چشم درگیر به طور قابل توجهی بیش تر از چشم سالم بود.
نتیجه گیری
طیف میکروبی داکریوسیستیت و انسداد مجرای اشکی، از برتری استافیلوکوک اپیدرمیدیس در فلور طبیعی ملتحمه به سمت برتر شدن گونه پاتوژن تر استافیلوکوک طلایی تغییر کرده است. با توجه به هم خوانی بسیار بالا بین کشت کیسه اشکی و ملتحمه چشم مبتلا به انسداد مجرای اشکی، می توان از کشت ملتحمه به عنوان یک پیش بینی کننده قوی باکتری های کیسه اشکی در بیماران دچار انسداد مجرای اشکی استفاده نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
374
لینک کوتاه:
magiran.com/p556397 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!