جراحی هم زمان ویترکتومی بدون بخیه با ابزار 35 گاژ، فیکوامولسیفیکیشن و کارگذاری لنز داخل چشمی اتاق خلفی در درمان آب مروارید ناشی از یووییت همراه با مشکلات سگمان خلفی

چکیده:
هدف
ارزیابی تاثیر و عوارض عمل جراحی هم زمان ویترکتومی کامل بدون بخیه با استفاده از ابزار 25 گاژ (gauge)، به همراه فیکوامولسیفیکیشن و کارگذاری لنز داخل چشمی اتاق خلفی (PCIOL) به صورت یک مرحله ای جهت درمان آب مروارید همراه با یووییت و درگیری سگمان خلفی.
روش پژوهش: در این مجموعه موارد مداخله ای گذشته نگر، 19 چشم از 19 بیمار که دچار یووییت با علل مختلف بودند و سگمان خلفی چشم آن ها متعاقب یووییت مزمن درگیر شده بود؛ تحت عمل جراحی هم زمان فیکوامولسیفیکیشن به همراه ویترکتومی کامل 25 گاژ و بدون بخیه همراه با کارگذاری PCIOL قرار گرفتند. اقدامات تکمیلی دیگر از قبیل برداشتن غشا و فوتوکوآگولیشن با لیزر، در صورت لزوم انجام شدند. شاخص های مورد ارزیابی در این مطالعه شامل حدت بینایی، مدت دوره التهابی، ادم ماکولا و عوارض جراحی بودند.
یافته ها
پس از 12 ماه پی گیری، دید 12 چشم (2/63 درصد) برابر یا بیش از 100/20 و دید 6 چشم (6/31 درصد) برابر یا بیش از 40/20 بود؛ در حالی که تنها 3 چشم در شروع مطالعه دید بیش از 100/20 داشتند. کاهش به اندازه یک درجه در میزان التهاب پس از جراحی، در 8 چشم (1/42 درصد) مشاهده شد. در ابتدای مطالعه 3 چشم (8/15 درصد) و پس از جراحی 7 چشم (8/36 درصد) بدون ادم سیستویید ماکولا بودند. عوارض جراحی زودهنگام شامل ادم گذرای قرنیه در 10 چشم (6/52 درصد)، چسبندگی خلفی در 9 چشم (4/47 درصد) و واکنش فیبرینی در 3 چشم (8/15 درصد) دیده شد. گلوکوم شایع ترین عارضه دیررس جراحی بود که در 3 چشم (8/18 درصد) مشاهده شد. کپسولوتومی با لیزر یاگ در 9 چشم (4/47 درصد) طی سال اول پس از عمل جراحی لازم شد.
نتیجه گیری
عمل جراحی هم زمان ویترکتومی 25 گاژ بدون بخیه به همراه فیکوامولسیفیکیشن و کارگذاری PCIOL می تواند روش جراحی مناسبی جهت بهبود دید بیماران یووییتی انتخاب شده و دارای آب مروارید شدید و درگیری سگمان خلفی باشد. این روش باعث بهبود سریع تر و کامل تر دید به همراه پذیرش بیش تر و نیاز به انجام جراحی های تکمیلی کم تر در این بیماران است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
424
لینک کوتاه:
magiran.com/p556404 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!