بررسی ارزش PCR در تشخیص سل در نمونه های ادرار

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
علی رغم پیشرفت های زیادی که در امر بهداشت و سلامت عمومی صورت گرفته، تعداد مبتلایان به توبرکلوز در سال های اخیر به طور روز افزونی در حال افزایش است. در این مطالعه، روش PCR برای کشف DNA مایکوباکتریوم توبرکلوزیس نمونه های ادرار مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه آزمون های تشخیصی، کلیه نمونه های ادرار که از سال 1377 تا 1383 برای آنها PCR انجام شده بود مورد بررسی قرار گرفت. در موارد مشکوک Nested PCR نیز برای نمونه انجام گرفت و جواب این آزمون به عنوان پاسخ نهایی در نظر گرفته شد. در نهایت، جواب کشت و اسمیر مستقیم نمونه ها با نتیجه PCR آنها مقایسه گردید.
یافته ها
از مجموع 509 نمونه، در 2 نمونه هر سه آزمون کشت و اسمیر و PCR مثبت بود. در5 مورد کشت و اسمیر مثبت و PCR منفی بود. در 2 نمونه اسمیر منفی و دو آزمون دیگر مثبت و در دو نمونه نیز کشت منفی و دو آزمون دیگر مثبت بود. در 4 مورد تنها کشت مثبت بود. در 4 نمونه فقط اسمیر و در 19 نمونه تنها PCR مثبت شد. روش PCR در مقایسه با دو روش کشت و اسمیر، حساسیت 31 درصد، ویژگی 96 درصد، ارزش اخباری مثبت 31 درصد و ارزش اخباری منفی 96 درصد داشت.
نتیجه گیری
با توجه به حساسیت پایین PCRنمونه های ادراری، این روش برای مشخص نمودن بیماران کاربرد چندانی نخواهد داشت، ولیکن به عنوان تعیین سلامت افراد سالم و بررسی سیر درمان، با در نظر گرفتن ویژگی بالای آزمون، قابل استناد خواهد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p558903 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!