بررسی میزان شیوع و پیشرفت میوپی در میان دانشجویان پزشکیسه ترم آخر دانشگاه آزاد اسلامی واحدپزشکی تهران

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
در این مطالعه، میزان شیوع و پیشرفت میوپی در طی دوران تحصیل دانشجویان پزشکی سه ترم آخر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران اندازه گیری شده و تاثیر تعدادی از عوامل مساعدکننده احتمالی ارزیابی شد.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی با روش نمونه گیری تصادفی ساده به 240 دانشجوی پزشکی دوره کارورزی فرم اطلاعاتی دوقسمتی ارائه شد. بخش اول این فرم توسط کلیه شرکت کنندگان و بخش دوم تنها توسط افراد میوپ پاسخ داده شد. در این مطالعه شیوع میوپی براساس قدرت لنز کمتر یا مساوی 5/0- دیوپتر در یکی از دو چشم و پیشرفت میوپی بصورت تفاضل قدرت لنز کنونی و قدرت لنز بدو ورود اندازه گیری شد.
یافته ها
میزان شیوع میوپی 1/22 درصد، میوپی و آستیگماتیسم 2/29 درصد، آستیگماتیسم 1/12 درصد، آستیگماتیسم و هیپروپی 9/2 درصد و هیپروپی7/1 درصد بدست آمد و به طور کلی شیوع عیوب انکساری 9/67 درصد و شیوع کلی میوپی3/51 درصد بود. میانگین میزان میوپی در دو چشم 28/2- دیوپتر و میانگین پیشرفت میوپی طی تحصیل 75/0- دیوپتر بود. میزان شیوع پیشرفت میوپی 8/78 درصد بود و 10 درصد میوپ ها پس از ورود به دانشگاه میوپ شده بودند. میانگین سن شروع میوپی 8/15 سال بود. بین جنس مونث، سن شروع، سابقه فامیلی و فاصله کتاب از چشم در هنگام مطالعه با میوپی ارتباط معنی داری وجود داشت.
نتیجه گیری
شیوع میوپی در مطالعه ما بیش از آمار جهانی و تقریبا مشابه نتایج بدست آمده در مطالعات قبلی بر روی دانشجویان پزشکی است که این امر می تواند نشان دهنده نقش تحصیلات و به طور کلی کارهای نیازمند مطالعه به عنوان یک عامل خطر برای نزدیک بینی باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p558917 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!