بررسی مقایسه ای اختلالات روانی ویژگی های شخص در افراد وابسته به مواد شهر همدان

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
وابستگی به مواد متاثر از تعامل عوامل زیست شناسی، اجتماعی، روانشناختی و فرهنگی میباشند و میزان بالای همبودی این پدیده با اختلالات روان پزشکی مانند افسردگی، اضطراب، اختلالات و برخی صفات شخصیتی در سبب شناسی آن مورد تاکید است. این مطالعه به منظور بررسی مقایسه ای اختلالات روانی و ویژگی های شخصیتی در افراد وابسته و غیر وابسته به مواد شهر همدان در طی سالهای 82-1380 انجام شده است.
روش کار
در این مطالعه توصیفی مقایسه ای 100 فرد وابسته و 100 فرد غیر وابسته به مواد مقایسه شدند. گروه وابسته به مواد به صورت نمونه گیری در دسترس از افرادی که جهت درمان اعتیاد به مطب روانپزشک مراجعه می نمودند و گروه غیر وابسته به صورت تصادفی ساده از بین جمعیت عادی انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری وتشخیصی در این پژوهش را پرسشنامه مشخصات دموگرافیک محقق ساخته، آزمونهای MMPI و SCL90-R وملاکهای تشخیصی DSM IV تشکیل می دادند و از آزمون آماری tبرای آنالیز نتایج استفاده گردید.
نتایج
در مقیاس های اعتبار و بالینی آزمون MMPI به جزء مقیاس خود بیمارانگاری و هیستری و در مقیاسهای آزمون SCL90-R بجز شکایات جسمانی و حساسیت در روابط بین فردی تفاوتها بین دو گروه مورد مطالعه از نظر آماری معنی دار بود(05/0P<). نتیجه نهایی: افراد وابسته به مواد از علائم آسیب شناختی و اختلالات روانی بیشتری نسبت به افراد غیر وابسته برخوردار بودند، در آنان افسردگی اساسی و سپس اختلالات شخصیت و در افراد غیر وابسته به مواد افسردگی دارای بیشترین فراوانی بود. نتایج بدست آمده یافته های سایر مطالعات مشابه را حمایت میکند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
42
لینک کوتاه:
magiran.com/p560092 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!