تاثیر فرول و نوع سمان بر استحکام شکست دندان های پست، کور و کراون شده

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از شایع ترین روش ها جهت بازسازی دندانهای درمان ریشه شده، پست، کورو کراون می باشد. عوامل متعددیمثل میزان سطح باقی مانده دندان در بالای مارجین تراش (فرول) و نوع سمان مصرفی برای چسباندن پست بر استحکام شکست دندان های بازسازی شده با پست، کور و کراون تاثیر دارند. هدف از انجام این تحقیق پاسخگوئی به این پرسش بود که آیا استفاده از سمان رزینی می تواند نقش فرول را در افزایش استحکام شکست دندانهای پست، کورو کراون شده بهتر کند یا خیر؟
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی 40 دندان پره مولر دوم پایین انتخاب شدند و به 4گروه10 تایی تقسیم گردیدند. تاج دندانها به نحوی قطع گردید که میزان ریشه باقی مانده 15 میلی متر باشد. سپس کانال دندانها درمان ریشه شد و برای آنها پست ریختگی ساخته شد. گروه های 1 و2 دارای فرول سرویکال و گروه های 3و4 بدون فرول سرویکال بودند. پست گروه های 1و3 با سمان گلاس آیونومر و پست گروه های 2و4 با سمان رزینی چسبانده شد. سپس بر روی تاج دندانها کراون ساخته شد و نمونه ها تحت زاویه 45 درجه با سرعت کراس هد 1mm/min تحت نیروی استاتیک قرار گرفتند تا شکستگی در آنها رخ دهد. اطلاعات بدست آمده توسط آنالیزهای واریانس ANOVA و t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
در گروه سمان شده با گلاس آینومر استحکام شکست در گروه دارای فرول از بدون فرول بیشتر بود ولی در مورد سمان رزینی تفاوت معناداری بین استحکام شکست گروه های دارای فرول و بدون فرول وجود نداشت.
نتیجه گیری
در دندانهایی که برای چسباندن پست آنها از سمان رزینی استفاده می شود، وجود فرول تاثیر چشمگیری بر افزایش استحکام شکست ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
183
لینک کوتاه:
magiran.com/p561401 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!