تاثیر سه روش آموزش بر پیشرفت تحصیلی، رضایت از یادگیری و اضطراب دانشجویان پرستاری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تحقیقات نشان داده اند که روش های تدریس معلم- محور مانند سخنرانی، دانشجویان را غیر فعال نموده و تفکر نقاد، توان تصمیم گیری و قدرت ابراز وجود آنها را کاسته و بازده آموزشی لازم را ندارند. در تحقیق حاضر تاثیر سه روش تدریس سخنرانی، پرسش و پاسخ و نیز جستجو و تدریس توسط دانشجو بر پیشرفت تحصیلی، رضایت از یادگیری و اضطراب دانشجویان مقایسه شد.
روش کار
تحقیق به صورت نیمه تجربی در یک گروه 40 نفره از دانشجویان پرستاری انجام شد. درس داخلی جراحی دو به سه بخش تقسیم و هر بخش آن به یک روش تدریس شد. در ابتدای تدریس به هر یک از سه روش، اضطراب دانشجویان و در پایان هر بخش رضایت دانشجویان بررسی و آزمون کتبی از محتوا انجام شد. سپس میزان اضطراب، پیشرفت تحصیلی و رضایت دانشجو از یادگیری مقایسه گردید.
یافته ها
از واحدهای پژوهش 5/52 درصد دختر و میانگین (انحراف معیار±) سن آنها 57/23 (06/2±) سال بود. میانگین نمرات دانشجویان در روش سخنرانی 62/12، در روش پرسش و پاسخ 80/14 و در روش تدریس توسط دانشجو 10/15 بود و با یکدیگر تفاوت معنی دار داشتند (0001/0=P). آزمون تعقیبی تفاوت معنی داری را بین نمرات روش دوم و سوم نشان نداد. میانگین رضایت دانشجویان از یادگیری در روش اول 35/3، در روش دوم 65/3 و در روش سوم 10/5 بود. رضایت دانشجویان از یادگیری در روش های دوم و سوم بیشتر از روش اول بود (0001/0=P). روش سخنرانی کمترین اضطراب و روش پرسش و پاسخ بیشترین اضطراب را ایجاد کرده بود. اضطراب حاصل از روش سوم در حد متوسط بود. در انتهای روش های دوم و سوم اضطراب به طور معنی داری کاهش یافته بود (02/0=P و 0001/0=P).
نتیجه گیری
دخالت دادن دانشجو در ترتیب دهی شرایط و فعالیت های یادگیری- یاددهی با پیشرفت تحصیلی و رضایت بیشتری از طرف دانشجو همراه است. با وجود این، افزایش سطح انتظار از دانشجو در روش های فعال تدریس می تواند با افزایش اضطراب همراه باشد که می توان با حمایت های لازم از آثار منفی این اضطراب کاست. بنابراین، مشارکت دادن دانشجویان در فعالیت های تدریس پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p566554 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!