بررسی آگاهی فرماندهان و مسئولین یکی از نیروهای مورد مطالعه سپاه در مورد تغذیه پرسنل نظامی در سال 1384

پیام:
چکیده:
مقدمه

عوامل مختلفی در کیفیت و چگونگی تغذیه پرسنل و سربازان نیروهای مسلح موثرند یکی از این عوامل میزان آگاهی و نگرش فرماندهان نظامی در رده های مختلف فرماندهی عملیات، پشتیبانی، اداری و مالی، آموزشی و... می باشد. آگاهی فرماندهان درمورد سامانه تغذیه نظامی ودانش تغذیه ای آنها ممکن است بر رفتار وعادات غذایی سربازان و پرسنل تاثیر بگذارد. ثابت شده است که فرماندهان آگاه و آموزش دیده می توانند از طریق آموزش و تشویق در ایجاد انگیزه وتصویرذهنی مثبت از جیره غذایی عملیاتی در سربازان وکادر رسمی برای مصرف جیره های عملیاتی نقش مهمی ایفا نمایند. تحقیقات متعددی در خصوص آگاهی و نگرش فرماندهان پیرامون تغذیه سربازان و پرسنل نیروهای نظامی در سایرکشورها انجام شده است و لازم است با توجه به تجربیات و نتایج آن، در نیروهای مسلح کشورمان نیز این بررسی و تحقیق انجام شود و از نتایج آن در تهیه دستورالعمل های اجرایی با هدف ارتقاء کیفیت تغذیه نیروها در شرایط عادی و عملیاتی استفاده شود. با توجه به تاثیر آگاهی و نگرش فرماندهان و مسئولین در مورد تغذیه پرسنل نظامی، این تحقیق به منظور تعیین آگاهی و نگرش افراد مورد نظر در خصوص تغذیه پرسنل نظامی صورت گرفت تا بر اساس نتایج آن نسبت به برنامه ریزی های آموزش تغذیه اقدام شود.

روش

در این بررسی که یک مطالعه توصیفی به روش مقطعی است، اطلاعات از طریق مصاحبه و تکمیل پرسشنامه توسط پرسشگران جمع آوری شد. روش نمونه گیری خوشه ایو تعداد نمونه 277 نفر می باشد. پس از تکمیل پرسشنامه با کمک نرم افزار spss نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج

از مجموع 277 نفر، 72% پاسخگویان دارای سابقه کار بیش از 20 سال بودند. در ارتباط با سطح اطلاعات و آگاهی فرماندهان و مسئولین در مورد مباحث تغذیه ای، 62% در سطح خوب وعالی قرار داشتند و از نظر تحصیلات 74/48 درصد آن ها دارای نمونه تحصیلات کارشناسی و بالاتر بودند. فرماندهان و مسئولین منابع کسب اطلاعات خود را به ترتیب، روزنامه و مجلات(76/70درصد)، کلاس های برگزار شده در مورد تغذیه(61 درصد)، صدا و سیما (67/49 درصد) و پیک های بهداشتی نیرو(65/47 درصد)عنوان نمودند.

بحث و نتیجه گیری

در مجموع سطح آگاهی در جامعه مورد مطالعه 8 درصد در سطح عالی، 54درصد خوب، 36درصد متوسط و تنها 2 درصد در سطح ضعیف قرار داشتند که این سطح از آگاهی نسبتا قابل قبول می باشد. با توجه به اینکه این بررسی برای برنامه ریزی های آموزشی هم قابل استفاده است، نتایج آن برنامه ریزان را متوجه می سازد تا برای مجموع افرادی که در سطح متوسط (36%) و ضعیف (2%) هستند و مجموعا 38 درصد از فرماندهان و مسئولین نیروی مورد مطالعه (بیش از یک سوم)را تشکیل می دادند، برنامه های آموزش تغذیه را تدوین و اجرا نمایند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p566900 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!