بررسی خصوصیات فنوتیپی و ژنوتیپی سویه های انتروکوک مقاوم به نکومایسین جدا شده از نمونه های بالینی

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
انتروکوک ها جزء فلور طبیعی دستگاه گوارش انسان می باشند، ولی تحت شرایطی می توانند باعث عفونت شوند و مهمتر اینکه یکی از عوامل عفونت های بیمارستانی هستند. مقاومت به آنتی بیوتیک ونکومایسین در انتروکوک ها، مصرف این دارو را محدود کرده است. با توجه به فراوانی فنوتیپ های vanA و vanB در میان انتروکوک های مقاوم به ونکومایسین، در این مطالعه به شناسایی خصوصیات فنوتیپی و ژنوتیپی vanA و vanB در سویه های بالینی پرداخته شده است.
روش بررسی
32 سویه انتروکوک مقاوم به ونکومایسین، از میان ایزوله های انتروکوک جدا شده از نمونه های ادرار و یک نمونه خون مورد بررسی قرار گرفتند. مقاومت این سویه ها نسبت به دیسک های ونکومایسین، تیکوپلانین، تتراساکلین، جنتامایسین، اریترومایسین و سیپروفلوکساسیین تعیین گردید. MIC ونکومایسین، برای تمام سویه ها با روش microdilution بدست آورده شد. بررسی وجود ژن های vanA و vanB برای 31 ایزوله ای که μg/ml6≤ MIC داشتند، توسط PCR انجام شد.
یافته ها
بر اساس نتایج آنتی بیوگرام تیکوپلانین وMIC ونکومایسین، 25 سویه دارای فنوتیپ vanA و 6 سویه دارای فنوتیپ vanB بودند. تمام سویه ها به سیپروفلوکساسین مقاوم بودند و به ترتیب% 87/96، %25/81 و %12/78 از سویه ها به دیسک های اریترومایسین، تتراساکلین و جنتامایسین مقاوم بودند. ژن های vanA و vanB به ترتیب در تمام 25 ایزوله ای که فنوتیپ vanA و 6 سویه ای که vanB داشتند، شناسایی شد. در 13 سویه از 25 سویه که دارای فنوتیپ vanA بودند، هر دو ژن vanA و vanB توسط PCR تکثیر شد.
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد که از 25 سویه دارای فنوتیپ vanA 12 سویه انتروکوک، فنوتیپ و ژنوتیپ vanA و 13 ایزوله (%52) با وجود داشتن فنوتیپ vanA، دارای هر دو ژن vanA و vanB بودند. 6 سویه فنوتیپ و ژنوتیپ vanB را دارند. با توجه به امکان ایجاد تغییر ژنوتیپی در انتروکوک ها، به نظر می رسد این ایزوله ها ژن vanB را از طریق انتقال پلاسمیدی بدست آورده اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p568005 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!