مقایسه کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در بیماران مبتلا به پمفیگوس و افراد سالم

پیام:
چکیده:
مقدمه
پمفیگوس بیماری پوستی تاولی خود ایمن مزمنی است که غالبا افراد میانسال را مبتلا می سازد. این بیماری نیاز به تدابیر درمانی جدی و اغلب بستری مکرر در بیمارستان دارد. با وجود این، در مورد کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در مبتلایان به این بیماری تحقیقات رسمی اندکی انجام شده است.
هدف
مقایسه کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در بیماران مبتلا به پمفیگوس با افراد سالم
مواد و روش ها
در یک مطالعه مقطعی، 76 بیمار مبتلا به پمفیگوس و 86 همراه سالم آنها بررسی و نمونه ها براساس سن و جنس همگن شدند. این مطالعه در درمانگاه پوست بیمارستان رازی شهر رشت انجام شد. پرسشنامه ای که تلفیقی از ترجمه های فارسی دو پرسشنامه SF-36 و کیفیت زندگی سوئدی بود، پس از تعیین روایی و پایایی، برای سنجش کیفیت زندگی مرتبط با سلامت بکار گرفته شد. پرسشنامه ها در حین ارزیابی بیماران در درمانگاه، به آنها و همچنین به همراهان سالمشان (به عنوان گروه شاهد) ارائه شد. همه افراد پرسشنامه ها را تکمیل کردند. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی(توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(آزمون تی، آزمون کای اسکوئر، دقیق فیشر، آنالیز رگرسیون چند متغیره) تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
میانگین نمره های تمام ابعاد کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در بیماران مبتلا به پمفیگوس به طور معنی دار کمتر از گروه سالم بود (0001/0>P): میانگین و انحراف معیار گروه بیمار 81/ 11 ± 38/69 و گروه سالم64/6 ± 43/85 بدست آمد. شغل (01/0>P)، پیری(04/0>P)، بیماری طولانی مدت(008/0>P)، نوع درمان(001/0>P)، نداشتن تحصیلات دانشگاهی(0001/0>P) و بستری مکرر در بیمارستان(001/0>P) عوامل مؤثر دراین نتیجه بودند.آنالیز رگرسیون چند متغیره نشان داد که میزان تحصیلات (002/0>P)، بستری مکرر(001/0>P) و نوع درمان (001/0>P) بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به پمفیگوس تاثیر قابل ملاحظه دارند.
نتیجه گیری
پمفیگوس مسئول تغییر زیاد در کیفیت زندگی مرتبط با سلامت است. بنابراین، در تدابیر درمانی این بیماری باید به تاثیر آن بر حیطه های گوناگون زندگی بیماران توجه کرد. بی تردید، هرکوششی در آگاه کردن مدیران بهداشتی و اقتصادی، می تواند نقش مهمی در حل مشکلات این بیماران داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p568174 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!