کاربرد تکنیک تصویربرداری عملکردی رزونانس مغناطیسی جهت نمایش و بررسی الگوی فعالیت کورتکس حرکتی مغز بهنگام انجام عمل فلکسیون-اکستاسیون مچ دست

پیام:
چکیده:
هدف
در این تحقیق، فعالیت کورتکس حرکتی مغز به هنگام انجام عمل فلکسیون- اکستانسیون مچ دست از25 داوطلب نرمال با استفاده از پروتکل تصویربرداری بهینه شده گرادیان اکو پلنار (fMRI1) از طریق اندازه گیری سیگنال MR وابسته به سطح اکسیژن خون اندازه گیری شده است.
روش بررسی
در این تحقیق از دستگاه MRI با شدت5/1 تسلای جنرال الکتریک مدل سیگنا در بیمارستان نفت اهواز و پارامترهای بهینه شده پروتکل اکو پلنار بصورت زیر: 24cm = FOV، 1 = NEX، ms 2000 = TR، ms 55 = TE = FlipAngle، 128 x 128 = Matrix Size، mm 5 = Thickness استفاده شده است. در مجموع 120 تصویر آگزیال با استفاده از طراحی بلوک بصورت سری نهائی در حین استراحت و انجام عمل فلکسیون – اکستانسیون مچ دست از نواحی مغزی اطراف شیار رولاندو در ناحیه مربوط به کورتکس حرکتی مچ دست تهیه گردید. تصاویر حاصل پس از تغییر فرمت از Dicom به Analyze توسط نرم افزار MRIcro، در مرحله بعد توسط نرم افزار SPM2 بر روی نسخه 7 نرم افزارMATLAB تحت مراحل پیچیده تجزیه و تحلیل و پردازش تصویر قرار گرفتند.
یافته ها
تحلیل یافته ها، افزایش معنی داری را در شدت سیگنال پیکسل کورتکس حرکتی مغز به هنگام انجام فعالیت در مقایسه با حالت استراحت نشان داد و ناحیه فعال در کورتکس حرکتی مچ دست در مغز این افراد بصورت خوشه هایی با وسعت 153 تا 185 واکسل(93/9 ± 12/164) ظاهر گردید.
نتیجه گیری
بنظر می رسد که از یافته های تحقیق بتوان جهت بررسی تغییر فعالیت کورتکس مغز در بیماری های مختلف و پاسخ به درمان استفاده نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
213
لینک کوتاه:
magiran.com/p568924 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!