بررسی بالینی موارد هماتوم و آبسه تیغه بینی

پیام:
چکیده:
هدف
هماتوم تیغه بینی یکی از عارضه های شدید و زودرس ضربه به بینی است، که می تواند موجب نکروز غضروف تیغه بینی گردد. آبسه سپتوم بینی معمولا در نتیجه عفونی شدن یک هماتوم تیغه ایجاد می شود. نکروز غضروف بینی می تواند موجب دفرمیتی بینی و اختلال شدید راه هوائی بینی گردد. هدف مطالعه ما ارزیابی خصوصیات بالینی، بررسی علل و نیز نوع درمان انجام شده در کسانی که دچار هماتوم و آبسه تیغه بینی شده اند می باشد.
روش بررسی
این مطالعه به صورت گذشته نگر و مقطعی و از نوع توصیفی بود. 74 بیمار را که در طی سالهای 1378 لغایت 1385 در بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز جهت درمان هماتوم و آبسه سپتوم بینی بستری شده بودند مورد مطالعه قرار دادیم. در این مطالعه نکات مهم تشخیصی و درمانی از جمله اتیولوژی بیماری، علائم و نشانه های بیماری، زمان تاخیر در شروع درمان، نتایج آزمایشات باکتریولوژیک، توزیع سنی و جنسی و نوع درمان انجام شده، بررسی گردید و اطلاعات بدست آمده تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
55 نفر (32/74درصد) از این بیماران مذکر و 19 نفر(67/25درصد) مؤنث بودند. میانگین سنی 9 سال و محدودۀ سنی بین 11 ماه تا 53 سال بود. تمام 74 بیمار مذکور تحت درمان جراحی (انسیزیون و درناژ) قرار گرفتند. 67 نفر (91درصد)از این بیماران سابقه تروما به بینی داشتند در 53 نفر از این بیماران (72درصد) هماتوم سپتوم و در 21 نفر دیگر (28درصد) آبسه سپتوم بینی تشخیص داده شد. شایعترین شکایت این بیماران گرفتگی بینی بود که همه این 74بیمار این علامت را داشتند. درد، رینوره و تب در 32نفر از بیماران دیده شد. در بیماران دچار هماتوم بطور متوسط پس از 5/3 روز از زمان بروز حادثه اقدامات درمانی شروع شده بود. در حالی که در بیماران گروه آبسه سپتوم بطور میانگین 8 روز تاخیر در مراجعه داشتند. شایعترین ارگانیسم پاتوژنیک جدا شده از نمونه ترشحات چرکی آبسه سپوم استافیلوکوکوس ارئوس بود.
نتیجه گیری
در تمام بیمارانی که بدنبال تروما دچار گرفتگی ناگهانی بینی می شوند باید تشخیص هماتوم و یا آبسه تیغه بینی را در نظر داشت و با تشخیص و درمان به موقع ریسک ایجاد دفرمیتی بینی را کاهش داد و درناژ جراحی و استفاده از آنتی بیوتیک مناسب درمان استاندارد هماتوم و آبسه تیغه بینی می باشد. تا مشخص شدن نتایج کشت از ترشحات آبسه باید بر مبنای روش های تجربی آنتی بیوتیک مناسب که پوشش لازم را برای شایع ترین جرمها داشته باشد انتخاب کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
252
لینک کوتاه:
magiran.com/p568933 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!