بررسی نظام های ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی در برخی دانشگاه های جهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
ارتقاء کیفیت عملکرد دانشگاه ها در گرو اعضای هیئت علمی توانمند و شایسته است. یکی از راه های اصلی اطمینان از تحقق رسالت و دستیابی به اهداف در دانشگاه های علوم پزشکی تغییر سهم اعضای هیئت علمی در ارتقای کیفیت نظام سلامت جامعه است. از این رو ارزشیابی عملکرد اعضای هیئت علمی یکی از عوامل مهم در دانشگاه ها و از مسئولیت های اصلی مدیران جهت توسعه ی حرفه ای و حفظ و ارتقای آنان می باشد. ارزشیابی عملکرد اعضای هیئت علمی دانشکده های پرستاری نسبت به سایر گروه ها از پیچیدگی بیشتری برخوردار است،
روش
این مقاله بخشی از یک پژوهش بزرگ در خصوص ارائه الگوی مناسب برای ارزشیابی عملکرد اعضای هیئت علمی پرستار است، لذا بررسی و پژوهش در این زمینه یکی از مهمترین مسائل مبتلا به دانشکده های پرستاری کشور است.در مطالعه حاضر پس از جستجوی پایگاه های اطلاع رسانی دانشگاه های بزرگ در کشور های آمریکا، کانادا و انگلستان، سیستم های ارزشیابی اعضای هیئت علمی آنان جهت معرفی در این مقاله انتخاب شدند، سپس نکات برجسته و تجربیات آنان مورد نقدو بررسی قرار گرفت. بهره گیری از این مطالعات جهت اصلاح نظام ارزشیابی دانشگاه های کشور به طور اعم و دانشکده های پرستاری به طور اخص مفید و قابل تعمق است.
نتیجه گیری: مطالعه ی حاضر نشان میدهدکه با وجود حیطه های گسترده برای عملکرد اعضای هیئت علمی، اکثر نظامهای ارزشیابی دانشگاه/دانشکده ها سه حیطه ی اصلی آموزش، پژوهش و خدمات را به لحاظ کمیت و کیفیت با استفاده از منابع متنوع ارزشیابی میکنند. ارزشیابی موثر انعطاف پذیرمیباشد و در چارچوبی مشخص حق انتخاب فعالیت را به افراد میدهد. با انتخاب و وزن دهی ملاکهای ارزشیابی براساس رسالت و اهداف استراتژیک دانشگاه/دانشکده، میزان تلاش و سهم اعضای هیئت علمی در تحقق آنها مشخص میشود.
زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p570056 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!