بررسی ارتباط آنمی دوران بارداری و افسردگی پس از زایمان

پیام:
چکیده:
مقدمه
زنان در سنین تولید مثل در معرض خطر افسردگی بعد از زایمان قرار دارند. این بیماری عوارض جدی برای مادر، نوزاد و خانواده به همراه دارد. علت اصلی افسردگی بعد از زایمان نامشخص است. مطالعات فراوانی رابطه عوامل روانی و اجتماعی را در این زمینه مورد بررسی قرار داده اند، اما در زمینه عوامل بیولوژیک اطلاعات اندکی در دسترس می باشد
هدف
این پژوهش با هدف تعیین ارتباط آنمی و افسردگی بعد از زایمان در زنان مراجعه کننده به مرکز بهداشتی-درمانی و آموزشی فاطمیه وابسته به دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1385 انجام گرفته است.
موادوروش ها
این پژوهش یک مطالعه تحلیلی آینده نگر بود.نمونه پژوهش 159 زن باردار مراجعه کننده به مرکز بهداشتی، درمانی فاطمیه وابسته به دانشگاه علوم پزشکی همدان بودند که بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه افسردگی ادین برگ بود که اعتبار آن از طریق اعتبار محتوا و پایایی آن بروش ازمون مجدد اندازه گیری و تایید شد. خون گیری در هفته40-38 بارداری از این زنان با رضایت از آنها انجام شد. نمونه ها بر اساس میزان هموگلوبین به دو گروه غیر آنمیک (89 نفر) و آنمیک (70 نفر) تقسیم شدند.هر دو گروه ازنظر عوامل مداخله گرهمسان شدند. افراد در دو گروه در روز 28 بعد از زایمان پرسشنامه افسردگی ادین برگ را تکمیل کردند و افسردگی بعد از زایمان در دوگروه بررسی شد. اعتبار پرسشنامه از طریق اعتبار محتوا و پایانی آن از روش آزمون مجدد انجام شد. آزمون های آماری x2و t تست، من ویتنی و میزان خطر نسبی با استفاده از13SPSS انجام شد.
یافته ها
نتایج پژوهش نشان داد که 6/14 درصد از افراد در گروه غیر آنمیک و 6/38 درصد از افراد آنمیک در هفته 40-38 بارداری افسرده بودند و آنمی در این زمان احتمال افسردگی بعد از زایمان را 8/1برابر افزایش داد (05/0 p<). همچنین ارتباط معنی داری بین شدت آنمی در هفته 40-38 بارداری و افسردگی بعد از زایمان به دست آمد (001/0 p<).
بحث و نتیجه گیری
به نظر می رسد افسردگی بعد از زایمان ارتباط معنی داری با آنمی در هفته 40 – 38 بارداری دارد و همچنین افسردگی بعد از زایمان ارتباط معنی داری با شدت آنمی دارد. توصیه می شود زنان مبتلا به آنمی مورد توجه بیشتری قرار گرفته ونیز بعد از زایمان از نظر وجود افسردگی بررسی شده تا در صورت نیاز مورد درمان قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p570065 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!