بررسی اثر روغن کرچک بر شروع درد زایمان در حاملگی طول کشیده

چکیده:
زمینه و هدف
حاملگی طولانی مدت عامل مهمی در مرگ و میر حول و حوش زایمان به شمار می رود که مکانیسم آن به طور کامل روشن نشده است. در حال حاضر روش های مختلفی جهت القای زایمان به منظور پیشگیری از طولانی شدن حاملگی مورد استفاده قرار گرفته است. از جمله این روش ها می توان به روش های دارویی، مکانیکی، جراحی و روش های جایگزینی اشاره نمود. تاکنون روشی که صد در صد فاقد عوارض جنینی و مادری باشد گزارش نشده است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر روغن کرچک خوراکی بر شروع درد زایمان در حاملگی طول کشیده در زنان باردار مراجعه کننده به بیمارستان ایران در ایرانشهر انجام گرفت.
روش بررسی
مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی بر روی 30 خانم باردار با سن حاملگی بیشتر یا مساوی 41 هفته کامل، حاملگی5-2، فاقد انقباضات رحمی، نمره بیشاب 4 یا کمتر قبل از مداخله، حاملگی تک قلو و فاقد مشکلات مامایی و طبی انجام گردید. در گروه تجربی 60 میلی لیتر روغن کرچک به همراه آب میوه میل نمودند و در گروه شاهد هیچ مداخله ای انجام نشد. واحدهای پژوهش در هر دو گروه به مدت 24 ساعت پس از مطالعه پیگیری می شدند و به آنها توصیه شد طی این مدت از انجام تنقیه، مقاربت، مصرف مسهل، داروی گیاهی، شیمیایی یا روش های سنتی جهت شروع درد زایمان پرهیز نمایند. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمونهای کای دو، فیشر Exact و تی مستقل با نرم افزار SPSS انجام گرفت.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان داد درصد شروع درد زایمان در حاملگی طول کشیده در گروه تجربی در مقایسه با گروه شاهد افزایش معنی دار داشت (003/0=p). یافته های پژوهش نشان داد میانگین نمره بیشاب در گروه تجربی در مقایسه با گروه شاهد افزایش معنی دار داشت (63/0±4/4 در مقابل 72/0±66/2 000/0=p). یافته های پژوهش نشان داد طول مرحله اول زایمان در گروه تجربی کوتاهتر از گروه شاهد بود (002/0=p). نتایج مطالعه نشان داد زایمان طبیعی در گروه تجربی در مقایسه با گروه شاهد بیشتر بود (7/86 درصد در مقابل3/13 درصد 003/0=(p.
نتیجه گیری
درصد شروع درد زایمان پس ازمصرف روغن کرچک خوراکی در حاملگی طول کشیده افزایش دارد. درصد زایمان طبیعی در گروهی که روغن کرچک خوراکی میل نمودند بیشتر از گروه کنترل بود
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p571938 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!