آلودگی باکتریال و تغییرات هموگلوبین در انتقال خون خودی به روش رقیق کردن

چکیده:
سابقه و هدف
در انتقال خون خودی به روش رقیق کردن هم حجم و سریع خون(ANH) خون بیماری که می خواهد مورد عمل جراحی قرار گیرد(بلافاصله قبل یا بعد از القای بیهوشی)گرفته می شود و به جای آن حجم مناسب جایگزین می گردد. این خون بر حسب نیاز بیمار، حین یا بعد از عمل به او تزریق می شود. این روش انتقال خون خودی، فاقد خطرات انتقال خون به روش هومولوگ، به خصوص ابتلا به بیماری های عفونی است، اما احتمال ایجاد آلودگی باکتریال وجود دارد. بررسی این موضوع خصوصا در ایران، به بهبود کیفیت این نوع انتقال خون کمک می کند. این مطالعه با هدف بررسی میزان آلودگی باکتریال در انتقال خون به روش رقیق کردن، انجام شد.
مواد وروش ها
در یک مطالعه مقطعی(Cross-sectional)، میزان آلودگی باکتریال با روش اتولوگ در 96 کیسه خون از 71 بیمار در 2 مرکز درمانی جداگانه در تهران، طی مدت 2 سال بررسی شد. از هر بیمار 1 تا 3 کیسه خون گرفته شد. در طی خونگیری، کیسه های خون به شریان بیماران وصل شد. قبل از تزریق مجدد، از هر کیسه 10 میلی لیتر خون جدا شد و توسط محیط کشت وجود آلودگی باکتریال سنجیده شد. یافته ها توسط آزمون t و نرم افزار 11 SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
جمعا 96 کیسه جمع آوری شد که تمام نمونه های کشت خون منفی بودند. در اثر انتقال خون خودی، در 9/78% بیماران هیچ خون هومولوگی نیاز نشد(کاهش انتقال خون هومولوگ داشتیم). 7 بیمار(8/9% بیماران) هموگلوبین بعد عمل زیر 10 و میانگین خونریزی حین عمل 2457 میلی لیتر داشتند. در حالی که این بیماران با این حجم خونریزی به طور متوسط فقط یک کیسه و یک چهارم کیسه خون هومولوگ دریافت کردند. میانگین هموگلوبین قبل عمل 53/14 گرم درصد و هموگلوبین بعد عمل 44/12 گرم درصد بود.
نتیجه گیری
در این مطالعه که در 2 مرکز جداگانه انجام شد، هنگام انتقال خون خودی به روش رقیق کردن هم حجم و سریع خون، موردی از آلودگی باکتریال دیده نشد که نشان دهنده ایمن بودن این روش انتقال خون خودی از نظر آلودگی باکتریال است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
173
لینک کوتاه:
magiran.com/p572027 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!