مقایسه میزان لیپیدهای سرم در بیماران با سرگیجه خوش خیم وضعیتی با افراد طبیعی

چکیده:
سابقه و هدف
سرگیجه یکی از علل شایع مراجعه بیماران به پزشک بوده که در بسیاری از موارد علت آن نامشخص می باشد. همراهی هیپرلیپیدمی در بیماران مبتلا به سرگیجه در موارد زیادی مشاهده می شود. هدف از این مطالعه تعیین میزان همراهی هیپرلیپیدمی در بیماران مبتلا به سرگیجه خوش خیم وضعیتی با علائم سرگیجه واقعی می باشد.
مواد و روش ها
در یک مطالعه مورد- شاهدی، فراوانی موارد هیپرلیپیدمی در136 بیمار با تشخیص سرگیجه خوش خیم وضعیتی با تعدادی برابر از گروه شاهد مورد مقایسه قرار گرفت. لیپیدهای سرم نظیر کلسترول و تری گلیسیرید اندازه گیری شده و موارد بالاتر ازmg/dL200، بعنوان هیپرلیپیدمی در نظرگرفته شد. اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمون های مجذور کای و t-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. همچنین نسبت شانس (Odds Ratio، OR) محاسبه و مقدار 05/0>p به عنوان سطح معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
از 136 بیمار با سرگیجه خوش خیم وضعیتی، 87 نفر زن (64%) و 49 نفر مرد (36%) بودند. میانگین سنی بیماران 1/48 سال و گروه شاهد 4/49 سال بوده است. اکثریت بیماران در گروه سنی 41 تا 60 سال بودند. هیپرلیپیدمی در 70 نفر(5/51%) از گروه مورد و22 نفر (2/16%) از گروه شاهد وجود داشت (0001/0>p و 7/9-1/3=CI و 5/5=OR).
نتیجه گیری
در این مطالعه همراهی هیپرلیپیدمی با سرگیجه خوش خیم وضعیتی مورد تایید قرار گرفته و با توجه به بالا بودن میزان موارد همراهی، بررسی هیپرلیپیدمی در همه موارد سرگیجه واقعی بدون علت مشخص پیشنهاد می گردد و احتمالا درمان هیپرلیپیدمی در کاهش شدت وتعداد دفعات حملات سرگیجه موثر خواهد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
56
لینک کوتاه:
magiran.com/p572079 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!