بررسی ارتباط برخی لندمارک های بافت سخت و نرم در افراد مؤنث 14-18 ساله دارای مال اکلوژن Cl II / Div1

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بافت نرم همواره به عنوان عاملی تاثیرگذار بر نتایج درمان ارتودنسی به ویژه از لحاظ حصول نتایج زیبا، مورد نظر ارتودنتیست ها بوده است، به گونه ای که ارتودنسی نوین به سمت و سوی فلسفه نوین «ارتودنسی بر پایه زیبایی» قدم برمی دارد، وجود تحقیقهای فراوان در این زمینه خود نشانگر اهمیت این موضوع می باشد، معهذا هنوز ابهامات بسیاری در این زمینه وجود دارد. این مطالعه با هدف ارزیابی رفتار بافت نرم در مال اکلوژن Div1 Cl II صورت
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی (Cross-Sectional) از اطلاعات رادیوگرافی لترال سفالوگرام 36 بیمار مؤنث 14- 18 ساله که دارای کلیه دندانهای دائمی بوده و هیچ سندرم خاصی نداشتند، استفاده شده است.از روی رادیوگرافی 11 شاخص سفالومتریک بافت سخت و ده شاخص سفالومتریک بافت نرم اندازه گیری شدند. برای تحلیل داده ها از آزمون آماریMultiple Regression Analysis Pearson Correlation استفاده گردید.
یافته ها
نتایج حاکی از تاثیر زاویه ANB (032/0=P) و «موقعیت قرارگیری انسیزورهای بالا» (032/0=P) بر ضخامت لب بالا در قاعده و تاثیر «موقعیت قرارگیری انسیزورهای پایین» بر ضخامت لب بالادر ناحیه ورمیلیون بود، (032/0=P) در حالی که ضخامت لب پایین در ناحیه قاعده تحت تاثیر موقعیت انسیزورهای پایین (015/0=P) و در ناحیه ورمیلیون در ارتباط با موقعیت انسیزورهای بالا قرار داشت.(001/0=P)، طول لب بالا بیشتر در ارتباط مستقیم با witt''s app (003/0=P) و موقعیت انسیزورهای پایین (037/0=P) بود در حالی که طول لب پایین تحت تاثیر زاویه FMA (019/0=(P و موقعیت انسیزورهای پایین قرار داشت. (002/0=P)، در این مطالعه طول چانه و زاویه نازولیبیال، هیچ گونه همبستگی معنی داری را با شاخصه های بافت سخت نشان ندادند و زاویه منتولبییال، بیشترین همبستگی را با عوامل بافت سخت از جمله FMA، ANB، موقعیت انسیزورهای بالاو پایین نشان داد.
نتیجه گیری
به طورکلی می توان گفت با توجه به همبستگی های موجود بین بافت نرم و ساختارهای دنتواسکلتال که بیشتر در جهت جبران و پوشش مشکلات بافت سخت می باشد، توجه توام به هردو این عناصردر هنگام ارائه تشخیص و طرح درمان الزامی می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
191
لینک کوتاه:
magiran.com/p572913 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!