مقادیر نرمال در الکترورتینوگرافی قول فیلد استاندارد و تغییران آن با افزایش سن در یک جمعیت ایرانی

پیام:
چکیده:
هدف
تعیین مقادیر نرمال در الکترورتینوگرافی (ERG) فول فیلد استاندارد (standard full field electroretinography) و بررسی تغییرات آن با افزایش سن در یک جمعیت ایرانی.
روش پژوهش: در 170 فرد نرمال در سنین 80-1 سال، براساس روش استاندارد انجمن بین المللی الکتروفیزیولوژی بالینی بینایی، ERG فول فیلد انجام شد. این افراد از میان مراجعان به درمانگاه عینک یا همراهان بیماران مراجعه کننده به درمانگاه چشم و یا از بین کارکنان بیمارستان انتخاب شدند. امواج ERG پس از تطابق در روشنایی شامل یک پاسخ به صورت فلاش منفرد سفید (single white flash) و فلیکر 30 هرتز (Hz flicker 30) و امواج ERG پس از تطابق در تاریکی به مدت حداقل 30 دقیقه، شامل پاسخ های استوانه ای (rod)، فلاش استاندارد و پتانسیل های نوسانی (oscillatory) بودند.
یافته ها
دامنه و زمان نهفته (implicit time) امواج ERG در زنان و مردان به تفکیک دهه های سنی مختلف به دست آمد که تفاوت آماری معنی داری بین اندازه های به دست آمده در چشم چپ و راست، بین زنان و مردان به طور کلی و نیز در دهه های مختلف سنی وجود نداشت. هم چنین تفاوت آماری معنی داری بین زنان و مردان از نظر زمان نهفته و دامنه امواج به طور کلی و در دهه های مختلف سنی به دست نیامد. در دهه سنی 80-70 سال نسبت به سایر دهه های سنی، دامنه امواج به طور قابل توجهی، کاهش (04/0 P=) و زمان نهفته به طور معنی داری افزایش می یافت (03/0P=).
نتیجه گیری
مقادیر ثبت شده ERG در سنین بالا کاهش می یابد. نتایج مطالعه حاضر به عنوان پایه ای برای مقایسه الکترورتینوگرافی که بر اساس پروتکل استاندارد ضبط شده اند؛ مناسب است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
16
لینک کوتاه:
magiran.com/p576432 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!