عوامل موثر بر اجرای مدیریت کیفیت فراگیر در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران

پیام:
چکیده:
مقدمه
مدیریت کیفیت فراگیر در بخش بهداشت و درمان با نگاه به برقراری عدالت، دسترسی به خدمات، کارآیی، مقبولیت اجتماعی، اثربخشی و اقتصادی بودن و تلاش مداوم برای بهبود خدمات، افق های جدیدی را فرا روی این سیستم فراهم نموده است و می تواند به کارآمدی و نوسازی نظام عرضه سلامت منجر گردد. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر اجرای مدیریت کیفیت فراگیر در بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران می باشد.
روش کار
در راستای این هدف از دیدگاه 90 نفر از مدیران و سرپرستان نسبت به وضعیت هشت عامل تاثیرگذار بر اجرای مدیریت کیفیت فراگیر سنجیده شد. لذا با انجام مطالعه توصیفی و مقطعی و با استفاده از پرسشنامه ای در هشت بخش و با 75 سوال که از طریق روش شبه دلفی به تایید نهایی رسید، پژوهش انجام گردید. به علت کوچک بودن جامعه نمونه گیری انجام نگرفت و نمونه همان جامعه در نظر گرفته شد. سوالات پرسشنامه بر اساس طبقه بندی لیکرت تنظیم گردید و داده ها از طریق آزمون های آماری کای دو x2، آزمون t و روش آنالیز و واریانس با بهره گیری از نرم افزارهای SPSS و Excel تحلیل گردید.
یافته ها
با توجه به فرض 50% حداقل قابل قبول از بین هشت عامل موثر، توجه به مشتری 7/59%، ارتباطات مناسب سازمانی 55% و ساختار مناسب 50%، از وضعیت خوب برخوردار بودند. ولی 5 عامل دیگر در وضعیت متوسط یعنی بین 40% تا 50% قرار داشتند. بدیهی است یافته های حاصل با فرض 50% یعنی حداقل قابل قبول محاسبه گردید. بین میانگین کل عوامل موثر بر اجرای مدیریت کیفیت فراگیر در بین بیمارستان های مورد مطالعه تفاوت معناداری وجود داشت. p =0.001
نتیجه گیری
با گذشت پنج سال از اجرای مدیریت کیفیت فراگیر در جامعه مورد مطالعه، توجه مدیران به فرهنگ سازمانی، مشارکت کارکنان، توسعه منابع انسانی، کار تیمی و تعهد رهبری می تواند به بهبود خدمات، اثر بخشی فعالیت ها و مقبولیت اجتماعی بیمارستان های کشور منتهی شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
22
لینک کوتاه:
magiran.com/p581674 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!