راهبردهای مدیریت تعارض در بین مدیران بیمارستان های استان لرستان

پیام:
چکیده:
مقدمه
مدیریت تعارض به عنوان یک مهارت اساسی رهبری سازمان در قرن بیست و یکم محسوب می‎شود. بیمارستان به عنوان مرکز ثقل سیستم بهداشتی و درمانی هر کشور جهت رسیدن به اهداف اصیل خود یعنی سلامت جامعه نیازمند یک شیوه اثربخش و استراتژی مناسب در حل اختلافات و تعارض‎های سازمانی می‎باشد. هدف این پژوهش تعیین راهبردهای مدیریت تعارض در بین مدیران بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی لرستان می باشد.
روش کار
این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی- تحلیلی می‎باشد.جامعه پژوهش را 177 نفر از مدیران 13 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی لرستان تشکیل می‎دهد. اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه مشخصات فردی و پرسشنامه مدیریت تعارض استفن رابینز و نیز روش مصاحبه، جمع آوری و توسط نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
پژوهش نشان داد که میانیگن سن مدیران مورد مطالعه (9/6 ± 47/36)، میانگین سابقه کار (2/8 ±5/12) و میانگین سابقه مدیریت افراد (6/5 ±8/5) سال می باشد. 1/53% افراد را زنان و 9/46% را مردان تشکیل می دهند. از نظر استراتژی های مدیریت تعارض به ترتیب، 7/49% استراتژی عدم مقابله، 6/44% استراتژی کنترلی و 7/5% استراتژی راه حل گرایی داشتند. بر اساس یافته های پژوهش، بین استراتژی های مدیریت تعارض و جنس افراد ارتباط آماری معنادار وجود داشت (036/0 = p).
با انجام آزمون ضریب همبستگی مشخص شد، بین سن افراد مورد مطالعه و استراتژی کنترلی مدیریت تعارض نیز ارتباط آماری معن ا ‎دار وجود دارد (01/0 = p).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج پژوهش، شیوه های مدیریت تعارض در بین مدیران متفاوت است و عوامل زیادی در روش مدیریت این تعارض ها در سازمان تاثیرگذار است لذا تعیین شیوه مدیریت تعارض‎ها در هر سازمان به خصوص محیط پیچیده بیمارستان بسیار حایز اهمیت است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
54
لینک کوتاه:
magiran.com/p581678 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!