شناسایی و تعیین موقعیت برخی از گلیکوکانژوگیت ها در طی تکوین تیموس در جنین های موش

پیام:
چکیده:
چکیده: گلیکوکانژوگیت ها نقش های مهمی را در فرآیندهای مختلف تکوینی از قبیل: تکثیر، مهاجرت، چسبندگی و تمایز سلولی بازی می کنند. در این مطالعه از تکنیک لکتین هیستوشیمی برای شناسایی و تعیین موقعیت برخی از گلیکوکانژوگیت ها در طی تکوین تیموس استفاده شده است.
مقدمه
رویان های 10 تا 15 روزه و جنین 18 روزه موش Balb/C تهیه و در فرمالین فیکس گردیدند و برش هایی به ضخامت 5 میکرون و به صورت سریال برای مطالعات هیستوشیمیایی آماده شدند. برش ها در مجاورت سه نوع لکتین کنژوگه شده با آنزیم HRP شامل: SBA اختصاصی برای قندN - استیل گالاکتوزآمین (α،β-D-GalNAc)، PNA اختصاصی برای دی ساکارید گالاکتوز /N-استیل گالاکتوزآمین (β-D-Gal-(1→3)-D-GalNAc) و MPA اختصاصی برای قند گالاکتوز (D- Gal)، قرار گرفتند.
روش کار
گلیکوکانژوگیت، تیموس، لکتین هیستوشیمی، سلول های T
نتایج
لکتین SBA در روزهای مورد مطالعه با شدت های رو به کاهش در نواحی گلژی و سطوح سلول های مزانشیمی، اپیتلیالی و محیط میکروسکوپیک سلول های T واکنش داشته است. سلولهای T در روزهای 12 و 13 واکنش بالایی را با SBA در غشاها و نواحی گلژی نشان داد. لکتین PNA در روزهای مورد مطالعه با شدت های مختلفی در غشاهای پایه، سطوح سلول های مزانشیمی و اپیتلیالی و محیط میکروسکوپیک سلول های T حضور داشته است. لکتین MPA به طور ضعیفی در تمامی روزها در سلول های آندودرمی، مزودرمی و محیط میکروسکوپیک سلول های T حضور پیداکرده اند.
نتیجه گیری
گلیکوکانژوگیت های دارای قند انتهایی GalNAc ممکن است در تکوین اولیه غده تیموس و بلوغ اولیه سلول های T نقش داشته باشند. گلیکوکانژوگیت های دارای دی ساکارید انتهایی Gal/GalNAc احتمال دارد در تمامی مراحل تکوین تیموس و بلوغ سلول های T با اهمیت باشند. به علاوه گلیکوکانژوگیت های دارای قند انتهایی گالاکتوز امکان دارد نقش در تکوین تیموس و سلول های T نداشته و یا در مقدار کم موثر باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
127
لینک کوتاه:
magiran.com/p583063 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!