بررسی کلینیکی کارایی تکنیک میکروابرژن، در درمان شدت های مختلف فلوئوزیس دندانی

پیام:
چکیده:
مقدمه
فلوئورزیس آندمیک شایع ترین بدرنگی جنرالیزه دندانی در بخش های مختلف ایران است.
هدف
هدف از تحقیق بررسی کلینیکی تاثیر میکروابرژن بر بدرنگی های ناشی از فلوئورزیس شدید و متوسط و خفیف است.
مواد و روش کار
در این تحقیق 281 دندان از 45 بیمار، در سه گروه شدید (69 دندان)، متوسط (150 دندان) و خفیف (62 دندان) مورد درمان قرار گرفتند. پس از تهیه اسلاید قبل از درمان و ایزولاسیون با رابردم، مخلوط خمیری شکل از اسید هیدروکلریک 18 درصد و پامیس، توسط لاستیک فنجانی و آنگل با دور پایین بر روی دندان های بیماران مالش داده شد. هر مرحله درمان شامل 5 بار کاربرد خمیر، هر بار به مدت 30 ثانیه بود (5/2 دقیقه). و در هر بیمار حداکثر 4 بار درمان تکرار می شد (10 دقیقه). در بین مراحل درمان پس از هر 30 ثانیه کاربرد خمیر، دندان ها با گاز مرطوب از خمیر پاک شده و نتیجه درمان پس از مرطوب کردن سطح دندان ها، بررسی می شد. در صورتی که در زمان کم تر از 10 دقیقه نقایص مینایی مرتفع می گردید، درمان متوقف می شد. سپس با مولت های پرداخت کامپازیت سطح دندان ها پالیش شد و ژل APF (2/1 درصد) به مدت 4 دقیقه بر روی دندان ها به کار برده شد. سپس اسلاید پس از درمان با همان فاصله کانونی و در همان شرایط تهیه می شد. توضیح های لازم در مورد احتمال حساسیت پس از درمان به بیماران ارائه شده و از بیمار خواسته می شد یک هفته بعد، جهت ویزیت مجدد به منظور کنترل حساسیت دندان ها و بازگشت بدرنگی مراجعه کند. در بررسی اسلایدها، سه شاخص وسعت لکه های مات و سفید، شدت بدرنگی و وسعت بدرنگی (لکه های زرد- قهوه ای) قبل و پس از درمان توسط سه نفر مشاهده کننده مورد مقایسه قرار گرفت و آزمون های آماری انجام شد. این آزمون ها شامل ویلکوکسان (Wilcoxon''s) و کروسکال والیس (Kruskal-Wallis) و شفه (Scheffe) و آنالیز واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی Spearman بود.
نتایج
این تحقیق حاکی از آن بود که تکنیک میکروابرژن در درمان بدرنگی های ناشی از فلوئورزیس خفیف، متوسط و شدید موثر است و همچنین این روش درمانی در از بین بردن بدرنگی های زرد تا قهوه ای از نظر شدت و وسعت نسبت به لکه های مات و سفید موفق تر است. از مجموع 45 بیمار مورد درمان تنها 4 بیمار حساسیت به گرما و سرما و احساس ناخوشایند را گزارش کرده بودند که ظرف 3 روز برطرف شد. در هیچ موردی پس از 7 روز بازگشت بدرنگی مشاهده نشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
67
لینک کوتاه:
magiran.com/p585971 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!