بررسی تاثیر مصرف نارنج در کاهش علایم بالینی بزرگی خوش خیم غده ی پروستات

پیام:
چکیده:
مقدمه
میزان شیوع بیماری بزرگی خوش خیم غده ی پروستات در مردان60-51 سال پنجاه درصد و در مردان بالای 80 سال به نود درصد میرسد.از جمله روش های درمان بیماری بزرگی خوش خیم غده ی پروستات، استفاده از ترکیبات مرکبات است که حاوی گروهی از ویتامین ها از جمله ویتامینC، دسته فلاونوییدها و گروهی از پلی ساکاریدها به نام پکتین با خاصیت ضدتوموری، ضدآلرژی و ضدفعالیت ویروسی می باشد.
مواد و روش ها
یک مطالعه تجربی در دو گروه30 نفری مصرف کننده نارنج)روزانه 60 سی سی) و درمان کلاسیک (روزانه یک عدد قرص پروزاسین) با روش نمونه گیری ساده بر روی افراد مبتلا به بیماری بزرگی خوش خیم غده ی پروستات انجام شد.از طریق چک لیست اطلاعات دموگرافیک در قسمت اول و مقیاس اندازه گیری شدت علایم پروستات AUAدر قسمت دوم جمع آوری و به کمک نرم افزار آماری SPSS با هم مقایسه گردیدند
نتایج
مقایسه میانگین های مقیاس AUA در گروه مورد قبل و بعد از استفاده از نارنج معنی دار بود(قبل 823 /. ±25.833 با بعد 248 /. ±2.833 و P=000). اما در گروه شاهد قبل و بعد از درمان اختلاف معنی داری مشاهده نشد(قبل 717 /.±26.666 و بعد 723 /.±26.666 با P=1.000). مقایسه اختلاف میانگین های مقیاس AUA بین گروه شاهد و مورد پس از استفاده از نارنج طی دوره درمان نیز معنی دار بود(گروه مورد 248 /. ±2.833 و گروه شاهد723 /.±26.666 با P=000)
نتیجه گیری
به نظر می رسد نارنج قابلیت کاهش علایم مربوط به بزرگی خوش خیم پروستات را دارا باشد، لذا می توان در روند بهبود این بیماری از استفاده آسان نارنج بهره گرفت.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 5
لینک کوتاه:
magiran.com/p586205 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!