نتایج اولین گروه بیماران لاپاراسکوپیک کوله سیستکتومی در بیمارستان آیت الله

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه روش لاپاراسکوپیک کوله سیستکتومی به عنوان استاندارد طلایی کوله سیستکتومی شناخته شده است. هدف از انجام این مطالعه تعیین نتایج اولین گروه بیمارانی است که در بیمارستان آیت الله گلپایگانی در شهر قم تحت لاپاراسکوپیک کوله سیستکتومی قرار گرفته اند.
روش بررسی
این یک مطالعه گذشته نگر توصیفی است و بر روی مواردی انجام گرفته است که طی مدت 2 سال تحت عمل جراحی لاپاراسکوپیک کوله سیستکتومی قرار گرفته اند. اطلاعات جمع آوری شده به وسیله پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
305 بیمار در محدوده سنی 15 تا 86 سال طی این مدت تحت جراحی لاپاراسکوپیک کوله سیستکتومی قرار گرفتند، 9/64% زن و 1/35% مرد بودند 80% مبتلا به سنگ های صفراوی علامت دار هستند. بیشترین درصد در سال 1386 عمل جراحی لاپاراسکوپیک کوله سیستکتومی شدند. متوسط زمان عمل جراحی 45 دقیقه و طول مدت بستری 24 ساعت بود. بیش از 50% عمل هایی که همراه لاپاراسکوپیک کوله سیستکتومی انجام می شد، آزاد سازی چسبندگی بود. علت زمینه ای عمل جراحی در 80% موارد در هر دو جنس سنگ های صفراوی علامت دار است. کلیه بیماران تحت بررسی سونوگرافیک قرار گرفتند، که شایع ترین یافته در هر دو جنس سنگ های صفراوی علامت دار و پس از آن کوله سیستیت حاد بدون سنگ بود. شایع ترین عارضه حین عمل برادیکاردی در هنگام وارد شدن گاز به داخل شکم می باشد. 8 مورد بیماران بعد از عمل دچار عارضه شدند، هیچ موردی از مرگ اتفاق نیفتاد.
نتیجه گیری
در مجموع یافته های این بررسی نشان داد که لاپاراسکوپیک کوله سیستکتومی به عنوان روش استاندارد کوله سیستکتومی، در شرایط و امکانات موجود در کشور ما نیز با میزان موفقیت بسیار بالا همراه است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p587079 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!