اپیدمیولوژی عفونت های دستگاه ادراری در اطفال بستری در بیمارستان کودکان فاطمی سهامیه قم در سال 1385-1384

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
علی رغم کشف آنتی بیوتیک های جدید و مؤثر هنوز مرگ و میر و ناتوانی های حاصل از عفونت دستگاه ادراری قابل توجه می باشد و پیلونفریت مزمن یکی از علل مهم نارسایی کلیه است. این بررسی بر اساس مطالعه پرونده های کودکان بستری در بیمارستان کودکان فاطمی سهامیه قم که مبتلا به عفونت دستگاه ادراری بودند انجام شده است.
روش بررسی
نوع پژوهش توصیفی مقطعی و روش نمونه گیری به صورت سرشماری بود. اطلاعات بر اساس چک لیست جمع آوری و به کمک نرم افزار Spss آنالیز شد.
یافته ها
شیوع عفونت دستگاه ادراری در جنس مؤنث شایع تر و در (2/74%) سن زیر دو ماهگی در جنس مذکر بیشتر دیده شد. در گروه سنی 6–1 سال نیز (6/41%) بیشتر مشاهده شد. شایع ترین میکروارگانیسم مولد عفونت دستگاه ادراری E.coli(68%) بود و کلبسیلا در مرتبه بعدی قرار داشت. ابتلا با پروتئوس فقط در 1/1% موارد دیده شد، 3/29% از بیماران دارای اختلال زمینه ای بودند که 57% آن ها در مذکر و 43% در مؤنث مشاهده گردید. شایع ترین اختلال زمینه ای همراه، ریفلاکس مثانه به حالب بود. شایع ترین آنتی بیوتیک دریافتی سفتریاکسون (65%) بود و در 7/87% از موارد پس از 2 روز درمان آنتی بیوتیکی کشت ادرار منفی شد.
نتیجه گیری
اگرچه در این مطالعه E.coli و کلبسیلا شایع ترین ارگانیسم های عامل عفونت ادراری بودند، ولی ابتلا با پروتئوس در مقایسه با سایر مطالعات به صورت بارزی کمتر بود. هم چنین سایر بررسی های اپیدمیولوژیک با مطالعات دیگر هم خوانی داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p587082 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!