تاثیر سیس پلاتین روی حس بویایی در بیماران سرطانی تحت درمان با شیمی درمانی بر پایه سیس پلاتین

پیام:
چکیده:
مقدمه
با وجود این که داروی سیس پلاتین باعث اتوتوکسیسیتی و نوروپاتی می شود، تا کنون عارضه اختلال بویایی در اثر این دارو گزارش نشده است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثر سیس پلاتین روی حس بویایی در بیماران سرطانی تحت درمان با این دارو بود.
روش کار
58 بیمار (13 نفر زن و 45 نفر مرد با متوسط سنی 54 سال) از بین بیمارانی که جهت دریافت شیمی درمانی با داروی سیس پلاتین به این مرکز مراجعه کرده بودند، وارد مطالعه شدند. سیس پلاتین با دوز 100-70 میلی گرم برای هر متر مربع از سطح بدن بیمار در رژیم های مختلف شیمی درمانی تجویز شد. قبل از شیمی درمانی با داروی سیس پلاتین شنوایی بیماران با اودیومتری و بویایی آن ها با استفاده از تست Sniffin stick به عنوان پایه و حس بویایی قبل از هر تزریق، مورد آزمایش قرار گرفتند و در انتهای 3 هفته پس از آخرین شیمی درمانی نیز تست بویایی و اودیومتری مجددا انجام شد.
نتایج
از بین 58 بیمار تحت مطالعه 7 نفر به علت بیماریشان فوت کردند. بیماران یک دوز تجمعی سیس پلاتین بین 100 تا 700 میلی گرم (متوسط 380 میلی گرم) را در طول مدت درمان دریافت کردند. از بین بقیه بیماران 14 نفر دچار کاهش شنوایی و 5 نفر دچار کاهش بویایی شدند که در میان افرادی که دچار کاهش بویایی شده بودند، تنها در یک نفر شدت آن در حد هایپوسمیا بود. حس شنوایی این فرد نرمال بود. این تغییر از لحاظ آماری معنی دار نبود، اما رابطه دوز دارو و کاهش شنوایی از لحاظ آماری معنی دار بود (039/0= P).
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که داروی سیس پلاتین در دوزهایی که باعث کاهش شنوایی می شود، اثر قابل توجهی از نظر آماری روی حس بویایی ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p593466 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!