ارتباط پرخاشگری والدین با معدل آخرین سال تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی

پیام:
چکیده:
مقدمه
وضعیت تحصیلی دانش آموزان یکی از دغدغه های مهم والدین می باشد. نحوه رفتار و ویژگی های دموگرافیک والدین از عوامل موثر بر آرامش و توانایی های فرزندان است. رفتارهای پرخاشگرانه هر یک از والدین ممکن است بر یادگیری های دانش آموزان موثر واقع شود.
روش کار
در یک بررسی توصیفی- تحلیلی 275 دانش آموزان سال چهارم ابتدایی دختر و پسر شهر اصفهان از نظر معدل آخرین سال تحصیلی، پرخاشگری والدین و ویژگی های دموگرافیک آنها به وسیله پرسشنامه مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج به وسیله آزمون های همبستگی pearson،spearman، ANOVA و Regression از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
پرخاشگری مادران رابطه معکوس معنادار با معدل دانش آموز (r=- 0.20، p=0.01)، تعداد فرزندان (r =0.19، p=0.01) و میزان تحصیلات مادر (r=0.17، p<0.05) داشت پرخاشگری پدران رابطه معناداری با معدل دانش آموز را نشان نداد ولی این رابطه با تعداد فرزندان، رتبه تولد فرزند، شغل و میزان تحصیلات پدر معنادار بود. 42% وضعیت تحصیلی فرزندان بر اساس پرخاشگری والدین و ویژگی های دموگرافیک آنها قابل پیش بینی بود.
نتیجه گیری
پرخاشگری والدین، به ویژه مادران، از عوامل مهم و تعیین کننده عملکرد تحصیلی دانش آموزان است و لازم است در برنامه های بهداشت روانی و ارتقای تحصیلی مدنظر قرار گیرد. ویژگی های تحصیلی و شغلی والدین و وضعیت خانواده اولیه آنها از عوامل موثر بر میزان پرخاشگری والدین است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p596789 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!