اعتباریابی پرسشنامه 28 سوالی سلامت عمومی به عنوان ابزار غربالگری اختلالات روان پزشکی در شهر تهران-1380

پیام:
چکیده:
مقدمه
از جمله شناخته ترین ابزار غربالگری اختلالات روانی، پرسشنامه 28 سوالی سلامت عمومی است که تاثیر به سزایی در پیشرفت پژوهش های علوم رفتاری و روان پزشکی داشته است. مطالعات محدود اندکی در زمینه اعتباریابی پرسشنامه 28 سوالی سلامت عمومی در ایران انجام گرفته است. لذا این پژوهش، با هدف بررسی اعتباریابی این پرسشنامه به عنوان ابزار غربالگری اختلالات روانی در جمعیت 15 سال و بالاتر شهر تهران انجام گرفت.
روش کار
879 نفر (455 نفر زن و 424 نفر مرد) از بین خانواده های تحت پوشش مراکز بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران و شهیدبهشتی به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ایانتخاب گردیده در یک مطالعه دو مرحله ای مورد ارزیابی قرار گرفتند. در مرحله اول پرسشنامه سلامت عمومی توسط پزشکان عمومی بر روی آزمودنی ها تکمیل گردید. در مرحله دوم تمامی این افراد، توسط روان پزشک بر اساس ملاک های تشخیصی چهارمین ویرایش طبقه بندی اختلالات روانی مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج این پژوهش نشان داد با استفاده از روش نمره گذاری سنتی، نمره برش برای نمونه مورد مطالعه، نمره 6 می باشد. با این نمره برش حساسیت و ویژگی آزمون به ترتیب برابر با7/2±7/84 و 7/2±7/93 درصد و میزان اشتباه طبقه بندی کلی برابر با 7/2±2/8 درصد بوده است. بهترین نمره برش با استفاده از روش نمره گذاری لیکرت، برای افراد مورد مطالعه نمره 23 به دست آمد. حساسیت، ویژگی و میزان اشتباه طبقه بندی کلی با این نمره برش به ترتیب برابر با 4/2±5/70، 4/2±3/92 و 4/2±3/12 درصد بود. بررسی اعتبار همزمان این پرسشنامه با چک لیست 90 سوالی علایم مرضی، نشان داد که همبستگی معنا داری بین نمرات افراد در مقیاس های فرعی دو آزمون وجود دارد. ضریب همبستگی پیرسون بین مقیاس های پرسشنامه 28 سوالی سلامت عمومی با نمره کل دلالت بر این دارد که بالا و پایین بودن مقدار علایم اضطراب، بیش از عوامل دیگر، پیش بینی کننده سلامت و یا عدم سلامتی افراد به حساب می آیند.
نتیجه گیری
ارزیابی پایایی و اعتبار به دست آمده از این پرسشنامه دلالت بر این دارد که این پرسشنامه می تواند به عنوان ابزار غربالگری در مطالعات اپیدمیولوژی اختلالات روانی، به طور موفقیت آمیزی به کار برده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p596791 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!