بررسی تاثیر ماستکتومی بر خلق و کیفیت زندگی در مبتلایان به سرطان پستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سرطان پستان با 6/22 درصد شایع ترین سرطان در زنان ایرانی است و 81 درصد جراحی ها برای درمان آن در ایران از نوع ماستکتومی می باشد. ماستکتومی می تواند موجب احساس نقص و ناتوانی، اختلال در تصویر ذهنی از بدن، کاهش جذابیت و عملکرد جنسی شده و زمینه را برای ایجاد اختلالات خلق فراهم کند. از آنجایی که هدف روش های درمانی سرطان پستان در چند دهه اخیر ایجاد زندگی با کیفیت مطلوب برای بیمار می باشد، در راستای تحقق این هدف مهم نگرانی ها در مورد تاثیر درمان های جراحی سرطان پستان خصوصا ماستکتومی بر کیفیت زندگی مبتلایان در حال افزایش است. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط ماستکتومی با خلق و کیفیت زندگی در مبتلایان به سرطان پستان انجام شد.

روش بررسی

این مطالعه توصیفی تحلیلی در سال 1384 بر روی 50 زن ماستکتومی شده مراجعه کننده به کلینیک های خصوصی انکولوژی به عنوان گروه مورد و50 زن کاندید ماموگرافی مراجعه کننده به کلینیک های زنان بیمارستان های امام رضا (ع) و قائم (عج)مشهد به عنوان گروه شاهد و به روش نمونه گیری غیر احتمالی و مبتنی بر هدف انجام شد. جمع آوری اطلاعات با استفاده از فرم-های مصاحبه شامل مشخصات فردی، اطلاعات مربوط به بیماری و وضعیت عمومی در هر دو گروه و پرسشنامه های خلق POMS، کیفیت زندگی FPQOLI و حمایت اجتماعی صورت گرفت.

نتایج

آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین نمرات خلق و کیفیت زندگی در زنان ماستکتومی شده ارتباط آماری معکوس معنی داری نشان داد(001/0P

زبان:
فارسی
در صفحه:
28
لینک کوتاه:
magiran.com/p597208 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!