رضایت مندی از خدمات ارائه شده به سالمندان آسایشگاه معلولان و سالمندان رشت 1386

چکیده:
مقدمه
پیری اجتناب ناپذیر و غیرقابل بازگشت بوده و سرنوشت محتوم هر انسان در کره خاکی ماست؛ لذا آشنایی با فرایند پیر شدن، شیوه های برخورد با سالمندان و رفتارهای خاص این دوران و طراحی سازکارهای مراقبتی امری ضروری است که جامعه امروز ما بیش از پیش به آن نیازمند دارد.
هدف
تعیین میزان رضایت مندی از خدمات ارائه شده به سالمندان ساکن در آسایشگاه معلولان وسالمندان رشت.
مواد و روش ها
این مطالعه، توصیفی و از نوع سرشماری است. 100 مددجو انتخاب و بررسی شدند. معیارهای پژوهش شامل سن بالای 65 سالگی، نداشتن زوال عقل و اختلال روانی برحسب اطلاعات پرونده مددجویان در نظر گرفته شد. روش نمونه گیری در این پژوهش از نوع سرشماری و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق- ساخته و مقیاس سنجش میزان ناتوانی مددجویان سالمند مراکز مراقبتی دراز مدت در فعالیت روزانه،Disability categories LTC projection Study بود. اطلاعات با پرکردن پرسشنامه و مصاحبه با سالمندان بدست آمد- پرسشنامه شامل دو بخش، بخش اول مربوط به اطلاعات دموگرافی و بخش دوم شامل ابعاد جسمانی، روانی، اجتماعی و فضای فیزیکی آسایشگاه و ارتباط آنها با برخی از مشخصات دموگرافی بود. بر اساس مقیاس لیکرت برای هر سوال 5 ستون کاملا راضی با نمره (4)، راضی با نمره (3)، ناراضی نمره (2)، کاملا ناراضی نمره (1) و نظری ندارم (نمره صفر) و میزان رضایت مددجویان از مراقبت های ارائه شده در سه سطح رضایت ضعیف (33-0) و رضایت متوسط (66-34) و رضایت بالا (100-67) در نظر گرفته شد- این اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی با نرم افزار spss14 آزمون های آماری من ویتنی یو و کروسکال والیس، آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن، آنالیز واریانس یک طرفه و توکی جزیه و تحلیل شد.
نتایج
میزان رضایت از مراقبت های جسمانی(58%)، مراقبت های روانی(29/66%) و مراقبت های اجتماعی (39/59%) بود و میزان رضایت از فضای فیزیکی آسایشگاه (1/71%) بوده است. بین رضایت مندی در حیطه جسمانی با متاهل بودن و متوسط درآمد بیشتر و ناتوانی شدید افراد در انجام فعالیت، ارتباط آماری معنی دار بود و ارتباط بین رضایت مندی در حیطه روانی با محل اقامت قبلی نیز معنی دار بود. همچنین بین رضایت مندی در حیطه اجتماعی با وضعیت سلامت و ناتوانی در انجام فعالیت و ارتباط بین رضایت مندی در حیطه فیزیکی با جنس افراد معنی دار بود.
نتیجه گیری
در کل میزان رضایت سالمندان از خدمات ارائه شده در حد متوسط (07/62) بوده است. بنابراین، مدیران و مسئولان پرستاری این مراکز باید با برنامه ریزی خاص، آموزش کارکنان، بکارگیری روانشناسان مجرب و فراهم نمودن امکانات و تسهیلات مناسب برای انجام فرایض دینی و معنوی، ارائه خدمات براساس میزان توانایی و مشارکت مددجویان، تنظیم برنامه های تفریحی- سیاحتی و ورزش، فراهم کردن تسهیلات برای گردش، تفریح و ورزش، ارتباط با دوستان و خانواده، نیازهای ویژه سالمندان و اصلاح روش های مراقبتی همت گمارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
34
لینک کوتاه:
magiran.com/p598069 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!