بررسی عیوب انکساری در بیماران بتا تالاسمی ماژور در استان قزوین

پیام:
چکیده:
مقدمه
تالاسمی ماژور به علت ایجاد دفرمیته (کج و معوج شدن) استخوان ها بویژه در جمجمه و نیز گرانباری آهن بدنبال فرایند درمان، تاثیرسوئی بر چشم ها و بینائی اعمال می کند.
هدف
بررسی عیوب انکساری در بیماران بتاتالاسمی ماژور در استان قزوین.
مواد و روش ها
71 نفر از 115 بیمار دچار تالاسمی ماژور در استان قزوین که به کلینیک چشم بیمارستان بوعلی قزوین مراجعه کرده بودند، به عنوان نمونه انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. همچنین، 71 تن از مراجعان عادی که برای کنترل دید و تعیین شماره عینک و در همان گروه های سنی به بیمارستان بوعلی مراجعه کرده بودند، به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای افراد هر دو گروه پرسشنامه هائی که بدین منظور تهیه شده بود تکمیل و سپس آزمایش های چشمی و اپتومتری بر آنان انجام شد. در پایان پرسشنامه ها و یافته ها با نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
سن بیماران مراجعه کننده بین 2 تا 29 با میانگین 5±16 سال بود. از این تعداد 37 نفر (52درصد) زن و 34 نفر (48درصد) مرد بودند. از 71 بیمار دچار تالاسمی، 48 نفر(6/67 درصد) دچاردوربینی، 18 مورد(25 درصد) نزدیک بینی و 10 مورد (7 درصد) سالم و از 71 بیمار عادی، 4 نفر(6/5 درصد) دوربین، 64 مورد (90درصد) نزدیک بین و 3 بیمار (3/4 درصد) سالم بودند. اختلاف دوربینی در دو گروه معنی دار بودP<0.005) (.
نتیجه گیری
شیوع اختلال عیوب انکساری(دوربینی) در بیماران تالاسمی ماژور ناشی از تغییرات دفرمیتی حفره استخوانی کره چشم و یا به علت اثرات توکسیک داروهای ضدآهن بودکه در مقایسه بین دوگروه به چشم می خورد. این مطالعه نشانگر درگیری سیستم بینایی خصوصا به صورت دوربینی در بیماری تالاسمی ماژور می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
42
لینک کوتاه:
magiran.com/p598070 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!