مقایسه میزان کمی بزاق غیر تحریکی در مردان سیگاری و غیر سیگاری

پیام:
چکیده:
مقدمه
غدد بزاقی نقش مهمی در هموستاز حفره دهان دارند. تغییر کمی و کیفی در ترشح بزاق می تواند باعث پوسیدگی دندان و بروز بیماری های پریودنت شود. کاهش بزاق ممکن است ناشی از ابتلای به برخی بیماری ها مانند سندرم شوگرن، افسردگی و مصرف داروهای ضدافسردگی باشد.
هدف
مقایسه میزان کمی بزاق غیرتحریکی در مردان سیگاری و غیرسیگاری.
مواد و روش ها
مطالعه از نوع Case Control بود. در این تحقیق 220 بیمار در دو گروه 110 نفری شامل مردان سیگاری و مردان غیرسیگاری بررسی شدند. سن جمعیت مورد مطالعه در هر دو گروه بین 55- 20 سالگی و نحوه ارزیابی افراد دو گروه براساس پرسشنامه بود. افراد سیگاری پس از تکمیل پرسشنامه مربوط به بیماری های سیستمی و آزمون HAD (Hospital Anxiety Depression)، در صورت نداشتن بیماری های مذکور و مصرف نکردن داروهای مؤثر بر غدد بزاقی و نداشتن افسردگی و اضطراب بر اساس آزمون HAD و Pack year بیش از 30 انتخاب شدند. افراد غیرسیگاری بعد از احراز شرایط مذکور و افرادی که اصلا سیگار نکشیده بودند به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. سپس، در محیطی آرام و به دور از عوامل مخدوش کننده مانند خستگی و استرس، میزان بزاق نمونه ها با روش Spitting جمع آوری شد. در پایان با T-test داده ها سنجش و مقایسه شد.
نتایج
میانگین سنی افراد سیگاری 3/34 و گروه غیر سیگاری 7/34 بود. میانگین میزان بزاق در گروه مورد 2/1 میلی لیتر در همین مدت بود و در گروه کنترل 7/1 میلی لیتر در همین مدت بود این تحقیق نشان داد که میزان بزاق افراد سیگاری نسبت به افراد غیرسیگاری کمتر است و این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار بود. (P<0.05)
نتیجه گیری
با توجه به یافته های این تحقیق می توان نتیجه گرفت که کشیدن سیگار می تواند باعث کاهش کمی بزاق غیرتحریکی شود. بنابراین، باید بر رعایت بهداشت دهان و دندان در این بیماران تأکید کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p598176 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!