بررسی اثرات وارنیش فلوراید در پوسیدگی ناشی از شیشه شیر در دندانهای قدامی فک بالای کودکان 12-36 ماهه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پوسیدگی شیشه شیر به دلیل تغذیه طولانی مدت با شیشه شیر یا شیر مادر به هنگام خواب با درگیری گسترده دندانهای شیرخوار همراه است. این مطالعه با هدف بررسی اثر وارنیش فلوراید به عنوان یکی از راه های مناسب برای پیشگیری از این نوع ناهنجاری طراحی گردیده است.
روش بررسی
مطالعه حاضر به روش تجربی بر روی 52 کودک یک تا سه ساله از هفت مهد کودک شهر تهران انجام گرفت. دو دندان سانترال و لترال راست فک بالا به عنوان دندان مورد و دندانهای قرینه چپ به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند، به طوری که در مجموع 104 دندان مورد و 104 دندان شاهد در مطالعه قرار گرفتند. برای فلورایدتراپی موضعی از وارنیش فلوراید Bifluoride –12 (شرکت Voco آلمان) استفاده شد. این وارنیش به مدت شش ماه و در فاصله هر سه ماه یک بار بر روی سطوح باکال و پالاتال دندانهای سانترال و لترال راست فک بالا قرار داده شد. در این مطالعه جهت بررسی اثر پیشگیرانه وارنیش فلوراید از آزمون Cochran –Q و به منظور بررسی تاثیر عوامل مداخله گر بر بروز پوسیدگی شیشه شیر از تست Chi – square یا Fisher- exact استفاده شد.
یافته ها
قبل از فلورایدتراپی با وارنیش فلوراید 7(46/13%) از دندانهای سانترال مورد و 4(69/7%) از لترال های مورد پوسیدگی داشتند در حالی که به دنبال استفاده از وارنیش فلوراید در دندانهای سانترال فلورایدتراپی شده هیچ مورد جدید پوسیدگی پدید نیامده بود، اما در دندانهای لترال گروه فلورایدتراپی سه دندان (77/5%) پوسیدگی جدید ایجاد شده بود. در دندانهای سانترال و لترال گروه شاهد به ترتیب 11 برابر16/21 % و هشت معادل 38/15% پوسیدگی جدید دیده شد. آزمون Cochrane – Q نشان داد که وارنیش فلوراید باعث کاهش بروز پوسیدگی جدید در مقایسه با گروه شاهد در هر دو دندان سانترال و لترال شیری می شود (001/0 < p).
نتیجه آزمونهای Chi – square و یا Fisher- exact بر روی اثر احتمالی متغیرهای سن، تغذیه کودک و طریقه انجام آن تعداد دفعات شیر خوردن یا مایعات شیرین شده، شاغل بودن مادر، بهداشت دهان و مصرف یا عدم مصرف آنتی بیوتیک نشان داد که این عوامل تاثیری بر نتیجه نهایی مطالعه نداشته و به عبارت دیگر این عوامل از نظر آماری تاثیری بر کاهش بروز پوسیدگی توسط وارنیش فلوراید ندارند. (05/0 < p)
نتیجه گیری
ماده وارنیش فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی ناشی از شیشه شیر در شیرخواران و کودکان زیر سه سال مفید می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
330
لینک کوتاه:
magiran.com/p598220 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!