اثر تجویز ژل فنی توئین 1٪ در بهبود پارامترهای پریودنتال در بیماران مبتلا به پریودنتیت مزمن

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
فنی توئین ابتدا برای درمان بیماران صرعی توصیه شد، ولی با توجه به اثرات مثبت آن در افزایش سرعت ترمیم زخمها، استفاده از آن در درمان بیماری های پریودنتال نیز مورد توجه قرار گرفت. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثر تجویز ژل فنی توئین 1% در بهبود پارامترهای پریودنتال در بیماران مبتلا به پریودنتیت مزمن انجام شد.
روش بررسی
در یک کارآزمایی بالینی، 18 بیمار مبتلا به پریودنتیت مزمن با عمق پاکت 4-5 میلی متر که سابقه ابتلا به بیماری های سیستمیک نداشته و حداقل دارای دو دندان قرینه بودند انتخاب و درمان استاندارد جرم گیری و تسطیح ریشه برای کلیه دندانها انجام شد. به صورت تصادفی، یک ناحیه از دهان جهت تزریق موضعی ژل فنی توئین و ناحیه متقارن به عنوان شاهد انتخاب شده و متغیرهای عمق پاکت و میزان چسبندگی بافت همبند در هفته های پایه، دو، چهار و هشت اندازه گیری و داده ها با آزمون t زوجی و Repeated Measures ANOVA با درنظر گرفتن مقادیر عمق پاکت و میزان چسبندگی بافت همبند در زمان پایه به عنوان Covariate تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
بعد از حذف اثر متغیرهای عمق پاکت و میزان چسبندگی بافت همبند در زمان پایه، کاهش معنی دار آماری در میانگین عمق پاکت (با 05/0< p) و افزایش معنی دار آماری در میانگین میزان چسبندگی بافت همبند (با 001/0< p)در طول مطالعه دیده شد. نواحی مورد و شاهد نیز از نظر میانگین عمق پاکت و میزان چسبندگی بافت همبند اختلاف معنی دار آماری داشتند. (001/0< p در هر دو حالت)
نتیجه گیری
استفاده موضعی از ژل فنی توئین پس از جرم گیری، تسطیح ریشه دندانها و پالیش می تواند در بهبود نسبی چسبندگی بافت همبند و کاهش عمق پاکت نقش مؤثری داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
343
لینک کوتاه:
magiran.com/p598225 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!