مقایسه وضعیت روان شناختی دانش آموزان و دانشجویان دختر در دوران قاعدگی

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف

تجربه فرایندهای روان شناختی، هیجانی و جسمانی مرتبط با قاعدگی، استرس زا بودن این نشانه ها و گاه مداخله آن ها با زندگی روزمره فرد، اهمیت توجه به قاعدگی را مورد تاکید قرار می دهد.

روش کار

پژوهش حاضر پیرو طرح علی- مقایسه ای است، به گونه ای که دو گروه از آزمودنی های دانش آموز و دانشجو در دوره قاعدگی و غیرقاعدگی مورد مطالعه قرار گرفتند. در این مطالعه 50 دانش آموز دختر از یکی از مدارس مناطق مرکزی تهران و 100 دانشجوی دختر نیز از یکی از دانشگاه های تهران با روش نمونه گیری داوطلبانه برگزیده شدند. آزمودنی های تحقیق 2 بار مورد آزمایش قرار گرفتند: بار اول در فاصله هفته قبل از قاعدگی تا یکی دو روز اول قاعدگی (روز هایی که آن ها به عنوان روز های ملال اعلام کرده بودند)، بار دوم در فاصله 10 تا 15 روز بعد از آخرین روز قاعدگی. در هر دوبار، آزمودنی ها به «نسخه تجدیدنظر شده چک لیست نشانگان 90 سوالی» (SCL-90-R) در روزهای مورد نظر پاسخ دادند. این ابزار برای ارزیابی آسیب های روان شناختی در 9 بعد ساخته شده است. آیتم های این پرسشنامه با شدت نشانه های روان شناختی طی هفته گذشته مرتبط است. هرکدام از آیتم ها در یک مقیاس لیکرتی 5 درجه ای (4-0)، در دامنه ای از «هرگز» تا «همیشه» ارزیابی می شود. داده های به دست آمده به وسیله برنامه نرم افزاری SPSS و بر اساس آزمون «تی(t) وابسته» مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

یافته ها بیانگر آن است که در دختران دانش آموز، تفاوت معنادار (05/0>p) در ابعاد شکایات جسمانی، وسواس، افسردگی و اضطراب در هنگام قاعدگی و غیردوران قاعدگی و در دختران دانشجو تفاوت معنادار فقط در بعد شکایات جسمانی مشاهده شد.
بحث: نتایج این مطالعه حاکی از آن است که دختران دانشجو نسبت به دختران دانش آموز ممکن است فرصت بیش تری برای سازش با نشانه های پیش از قاعدگی داشته اند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
6
لینک کوتاه:
magiran.com/p599378 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!