بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد زنان باردار در زمینه خوددرمانی با دارو در دوران بارداری در مراکز بهداشتی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

پیام:
چکیده:
مقدمه
دوران بارداری به اقتضای طبیعت خود با مشکلاتی همراه است که نیاز به مصرف دارو را افزایش می دهد. مصرف خودسرانه دارو همراه با عوارض ناگواری است و عدم آگاهی مادران ومیزان اطلاعات کم مادران درمورد نحوه استفاده از داروها می تواند ضربات سنگینی را بر پیکر خانواده و جامعه وارد نماید.
هدف
این مطالعه با هدف بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد زنان باردار در زمینه خود درمانی با دارو در مراکز بهداشتی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1385 انجام شده است
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی بوده وروش نمونه گیری به صورت خوشه ایو دو مرحله ای انجام شد. تعداد180 نفر از زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی بدون در نظر گرفتن زمان بارداری انتخاب شدند ابزار گردآوری در این پژوهش فرم اطلاعاتی می باشد. اعتبار ابزار به روش اعتبار محتوی و پایایی آن به روش ثبات درونی و آزمون مجدد اندازه گیری شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که 3/98 درصد زنان باردار آگاهی داشتند که بدون تجویز پزشک نباید داروهای شیمیایی در دوران بارداری مصرف نمود. 6/70در صد زنان باردار موافق تجویز داروهای شیمایی توسط فرد متخصص بودند. این مطاله نشان داد که از 180 نمونه 100 نفر ازآنها (5/55 درصد) مصرف داروهای شیمیایی را دربارداری ذکر می کردند و 8/97 در صد از آنها با تجویز پزشک داروهای شیمیایی را مصرف نمودند و2/2 درصد بدون تجویز پزشک دارو مصرف نمودند. همچنین 1/11 درصد از زنان باردار باتجویز پزشک، مصرف داروهای گیاهی داشتند و2/84 درصد بدون تجویز پزشک، با توصیه اطرافیان و نظر شخصی خود و 7/4 درصد با توصیه عطاری داروی گیاهی مصرف نمودند.
بحث و
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه نشان داد که با توجه به آگاهی خوب زنان باردار در مورداستفاده ازداروهای شیمیایی، هنوز آگاهی در مورد استفاده از داروهای گیاهی ضعیف بوده و لزوم تدوین و اجرای برنامه های آموزشی جهت ارتقاء آگاهی زنان باردار در رسانه های ارتباط جمعی، مراکز بهداشتی و درمانی و درمانگاه های پره ناتال ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p599526 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!