تحول در روش های درمانی کیست هیداتید کبد

پیام:
چکیده:
مقدمه
درمورد درمان کیست هیداتید کبد تا کنون تعداد زیادی از روش های جراحی و غیرجراحی مطرح گردیده است.برای چندین دهه روش های جراحی محافظه کارانه و یا رادیکال تنها درمان شناخته شده این بیماری بود. دسترسی به داروهایی که می تواند تاثیر قابل ملاحظه ای بر اکینوکوکوس گرانولوزوس داشته باشد این امکان را فراهم ساخت که بتوان با استفاده از سونوگرافی و سی تی اسکن با روش خالی کردن و تزریق ماده کشنده اسکولکس ودوباره تخلیه کردن از راه پوست یا PAIR کیست هیداتید را درمان کرد. هدف از این مطالعه مقایسه روش های درمانی قدیمی تر نسبت به روش های نوین در درمان کیست هیداتید کبد می باشد.
روش کار
بررسی گسترده در MEDLINE، Chohran Library، (WOS) Web of Science، ScienceDirect، با کلمات کلیدی تخلیه و تزریق مجدد از طریق پوست، کیست اکینوکوکوسی، آلبندازول، کیست هیداتید کبدی، متاآنالیز و کارآزمایی کنترل شده تصادفی در طی سه دهه اخیر انجام شد.
یافته ها
307 مطالعه در مورد درمان های مختلف کیست هیداتید کبد موجود بود. این مطالعات غالبا در تعداد قابل توجهی از بیماران کیست هیداتید انجام شده و در مقالات: پژوهشی، گزارش موردی، مروری، کارآزمایی کنترل شده تصادفی ارایه شده است. روش های درمانی مورد بررسی قرار گرفته علاوه بر درمان های جراحی مرسوم به ارزیابی میزان کارایی استفاده از درمان های دارویی و نیز استفاده از PAIR می پردازد.
نتیجه گیری
اگر چه جراحی با تکنیک های متنوع با هدف ریشه کنی کامل کیست و پیشگیری از عود از روش های اساسی درمان محسوب می شود،امروزه روش های درمانی از طریق پوست و روش های کمتر تهاجمی رو به پیشرفت است. به نظر می رسد PAIR همراه با آلبندازول نسبت به جراحی دارای کاربرد کلینیکی بالاتر و نیز عوارض جزیی یا کلی، موربیدیتی و عود پایین تر در بسیاری از موارد کیست هیداتید بوده است. PAIR علاوه بر این که در پیگیری طولانی مدت بیماران با عود کمتری نسبت به درمان های جراحی همراه بوده است، از لحاظ موربیدیتی ومورتالیتی کمتر و مدت بستری کوتاه تر روشی ارجح محسوب می گردد. جراحی در مواردی که PAIR قابل انجام نبوده و یا عوارض مطرح است پیشنهاد می شود. استفاده از داروها پیش و پس از هر روش مداخله ای از عود و پراکندگی کیست می کاهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p600731 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!