تاثیر پروتئین سویا بر علایم یائسگی در زنان یائسه شهر ارومیه

پیام:
چکیده:
مقدمه
با افزایش امید به زندگی برای زنان و ثابت بودن نسبی سن یائسگی، بخش عمده ای از عمر زنان در دوران پس از یائسگی سپری می شود. دوران یائسگی همراه با علایم و عوارض متعددی است که شایع ترین و آزار دهنده ترین این عوارض شامل علایم وازوموتور (گرگرفتگی) می باشد. هدف مطالعه تعیین تاثیر پروتئین سویا بر علایم یائسگی می باشد.
روش کار
مطالعه حاضر یک مطالعه شبه تجربی، طولی دوسوکور مورد شاهدی می باشد که به منظور تعیین تاثیر پروتئین سویا بر علایم یائسگی بر 80 زن یائسه که به صورت تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شده بودند، انجام گرفت. مطالعه در شهر ارومیه در فاصله سال 84 -83 با استفاده از رژیم غذایی پروتئین سویا به میزان 20 گرم در روز انجام گرفت. علایم یائسگی بر اساس شاخص کوپرمن قبل از مداخله، پایان هفته 4 و 8 و 12 سنجیده شد.
یافته ها
نتایج مطالعه نشان داد که پروتئین سویا در پایان هفته 4 (039/0 = p)، پایان هفته 8 (002/0 = p) و پایان هفته 12 (000/0 = p) بر علایم یائسگی موثر بوده است و توانسته از شدت علایم یائسگی بکاهد. طوری که میانگین شدت یائسگی از 18/8 ± 42/23 قبل از شروع مداخله به 92/4 ± 17/9 در پایان هفته 12 رسیده است. میانگین شدت علایم یائسگی در گروه شاهد قبل از مداخله 16/11± 4/25 بوده است. در پایان هفته 12 این مقدار به04/9 ±77/17 رسیده است.
نتیجه گیری
با توجه به اثرات سودمند سویا و عوارض هورمون ها و داروهای شیمیایی به نظر می رسد که سویا و فرآورده های آن می توانند یکی از رژیم های درمانی ساده، کم خطر و کم هزینه جهت تخفیف علایم یائسگی باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
16
لینک کوتاه:
magiran.com/p600758 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!