آگاهی علمی نیروهای یک لشکر عملیاتی در خصوص خود- و دگرامدادی در یک رزمایش

پیام:
چکیده:
اهداف. در مخاصمات نظامی همواره گروهی از نیروهای درگیر دچار آسیب و مصدومیت می شوند. در چنین مواقعی انجام اقدامات حیاتی اولیه توسط رزمنده و هم رزمان وی می تواند از ضایعات و مرگ و میر نیروها بکاهد. در این پژوهش آگاهی علمی گروهی از نیروهای عملیاتی در مورد خود- و دگرامدادی مورد بررسی قرار گرفته است.
روش ها. مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی است که طی اجرای رزمایش بزرگ عاشورای 5 در سطح پرسنل عملیاتی (غیربهداری) یکی از لشکرهای شرکت کننده انجام شد. برای این مطالعه از پرسش نامه ای 3 قسمتی استفاده گردید. تعداد 200 پرسش نامه تحت نظارت 8 نفر از پزشکان همراه گروهان ها تکمیل شد و اطلاعات حاصل با استفاده از شاخص های آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها. بیشترین میزان آگاهی در مورد شناخت علایم خونریزی های خارجی و نحوه باز کردن راه تنفسی (5/77%) و کمترین میزان آگاهی در مورد نحوه ضدعفونی کردن درست آب با قرص کلر (43%) بود. بین آگاهی علمی گروه های مورد بررسی آموزش دیده و - ندیده در مورد خود- و دگرامدادی، ارتباط آماری معنی داری وجود داشت (005/0> p). 158 نفر (79%) با کیف امدادی انفرادی و وسایل آن آشنایی نسبی داشته و قادر به استفاده از آن بودند.
نتیجه گیری. با توجه به اینکه نظامیان دارای سابقه شرکت در کلاس های آموزش خود- و دگرامدادی، آگاهی علمی بیشتری نسبت به نجات جان و حفظ سلامت خود و سایر هم رزمان شان داشتند، اهمیت برگزاری کلاس های آموزشی خود- و دگرامدادی در نیروهای نظامی در فواصل زمانی منظم با استفاده از روش های نوین آموزشی بیش از پیش احساس می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
273
لینک کوتاه:
magiran.com/p601596 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!