بررسی وضعیت تغذیه ای دانش آموزان دبستانی استان خراسان جنوبی در سال 1385

پیام:
چکیده:
زمینه وهدف
کودکان به دلیل نیازهای ویژه غذایی جهت تامین رشد به طور قابل توجهی در معرض ابتلا به سوءتغذیه هستند. در حدود 70% کودکان سوءتغذیه ای دنیا در آسیا زندگی می کنند و این منطقه بالاترین درصد کودکان سوءتغذیه ای را در دنیا دارد. این مطالعه به منظور تعیین وضعیت تغذیه ای دانش آموزان دبستانی استان خراسان جنوبی و عوامل همراه آن انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی قد و وزن 1303 دانش آموز 12-7 ساله که به روش نمونه گیری چند مرحله ای اتفاقی در سال 1385 از نقاط شهری و روستایی استان خراسان جنوبی انتخاب شده بودند اندازه گیری شد. وضعیت تغذیه ای کودکان براساس طبقه بندی های گومز (وزن برای سن) و مک لارن رید (وزن به قد برای سن) و واترلو (قد برای سن) ارزیابی شد. داده ها با استفاده از آزمون مربع کای با سطح معنی داری 05/0P< تجزیه و تحلیل شدند
یافته ها
8/69% کودکان کم وزن، 9/30% لاغر و 6/43% کوتاه قد بودند. بیشترین موارد کم وزنی،لاغری و کوتاه قدی از نوع خفیف و کمترین موارد از نوع شدید بود. با افزایش سن کودکان شیوع کم وزنی،لاغری و کوتاه قدی در حد معنی داری افزایش یافت. با کمتر بودن سطح سواد والدین و نیز در مادران خانه دار شیوع کم وزنی و کوتاه قدی در حد معنی داری بیشتر شد. شیوع کم وزنی در کودکان مناطق روستایی و شیوع کوتاهی قد با افزایش رتبه تولد در حد معنی داری بیشتر بود.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع بسیار بالای سوءتغذیه در کودکان دبستانی استان خراسان جنوبی، اقداماتی مانند افزایش سطح سواد در منطقه، آموزش های تغذیه ای به خصوص در مادران خانه دار، تنظیم خانواده، افزایش سطح آگاهی های تغذیه ای دانش آموزان و توجه بیشتر به بهبود کیفیت تغذیه رایگان در مدارس توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p604720 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!